Historia

1967
Cullbergbaletten grundas under Riksteaterns huvudmannaskap av Birgit Cullberg. Hon är redan nu en framstående koreograf som har satt upp sina baletter bland annat i Sovjet, USA, Chile, Iran, Polen och Storbritannien.

Kompaniet består av 8 av världens främsta dansare. De kommer från Kanada, Jugoslavien, USA, Sverige och Nya Zeeland. Ursprungstanken är att alla dansare betraktas som solister och därför ska ha samma lön. Månadslönen är 2000kr samt traktamente.
Repertoaren byggs upp av Birgits samt olika gästkoreografers verk.

1969
Vid starten av TV2 knyts Cullbergensemblen för ett år till denna kanal. Cullbergbaletten medverkar vid invigningen av kanalen och under säsongen 1969/70 produceras flera balettprogram, varav det mest uppmärksammade är Rött vin i gröna glas. Med hjälp av chroma-keyteknik skapas nya visuella sammanhang, där dansarna t.ex. kan röra sig "i" en oljemålning. Detta är revolutionerande och programmet vinner sin klass i Prix Italia år 1971.

Cullbergbaletten tilldelas även guldmedalj som främsta utländska balettkompani vid höstfestivalen i Paris detta år.

1970
Cullbergbaletten flyttar permanent in i lokaler på Jungfrugatan i Stockholm. Fram till nu har kompaniet flyttat runt i olika lokaler och en vinter repeterade de i en lokal på Gröna Lund med stora värmefläktar för att hålla värmen uppe.

1971
Cullbergbaletten gör stor internationell succé och ger fjorton föreställningar i London och tjugo föreställningar i Paris året därpå. På några få år har kompaniet nått en framträdande position i dansvärlden.

1976
Mats Ek gör sin första koreografi för Cullbergbaletten, Kalfaktorn. Han gör även Soweto och St. Göran och Draken, där han själv dansar huvudrollen.

bernarda1978
Mats Eks stora genombrott som koreograf är med verket Bernarda, som gör stor succé. Verket bygger på Federico García Lorcas pjäs Bernarda Albas hus.

1982
Mats Ek skapar mästerverket Giselle, som fram till år 2000 framförs av Cullbergbaletten mer än 300 gånger i 28 länder.

1985
Mats Ek tar över som konstnärlig ledare. Kompaniet genomgår inga större förändringar då Mats redan under flera år har koreograferat åt Cullbergbaletten.



1987
Mats Ek gör sin egen version av Svansjön, som blir en av Cullbergbalettens stora publikframgångar.

introbild_swanlake_2



Birgit Cullberg gör, vid 79 års ålder, sitt sista verk för Cullbergbaletten.

1989
Cullbergbaletten flyttar från Jungfrugatan till Riksteaterhuset i Hallunda.

1993
Carolyn Carlson tar över det konstnärliga ledarskapet från Mats Ek. Carolyn inför improvisation, något som inte använts i särskilt stor utsträckning i kompaniet tidigare.

1995
Lena Wennergren-Juras, som tillhört Cullbergbaletten sedan starten, och Margareta Lidström (dansare från Operan) tar över som konstnärliga ledare. Samarbetet med Mats Ek fortsätter samtidigt som andra gästkoreografer bjuds in.

2003
Koreografen Johan Inger tar över som konstnärlig ledare. Johan Inger lämnar positionen sommaren 2008.

2010
Anna Grip tar över som Cullbergbalettens konstnärliga ledare. Anna Grip har varit kompaniets ensemblechef sedan 2006 och tillförordnad konstnärlig ledare sedan Johan Inger lämnade sitt uppdrag.

Johans-verk




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2013

Anna Grip slutar som konstnärlig ledare 31 augusti 2013. Ett tillförordnat konstnärligt råd bestående av Monica Fredriksson, Jane Hopper, Lisa Drake och Thomas Zamolo tillsätts fram till årsskiftet 2013/2014.