Historia

2017

Cullbergbaletten firar 50 år av nyskapande! Eurydike är död och Protagonist. Två monumentala verk som speglar sin samtid.

2014

Gabriel Smeets tillträder som konstnärlig ledare.

2013

Anna Grip slutar som konstnärlig ledare 31 augusti 2013. Ett tillförordnat konstnärligt råd bestående av Monica Fredriksson, Jane Hopper, Lisa Drake och Thomas Zamolo tillsätts fram till årsskiftet 2013/2014.

2010

Anna Grip tar över som Cullbergbalettens konstnärliga ledare. Anna Grip har varit kompaniets ensemblechef sedan 2006 och tillförordnad konstnärlig ledare sedan Johan Inger lämnade sitt uppdrag.

Johans-verk

2007

Cullbergbaletten turns 40 and is celebrated with an extremely successfull and soldout performance at Dansens Hus in Stockholm.

2003

Koreografen Johan Inger tar över som konstnärlig ledare. Johan Inger lämnar positionen sommaren 2008.

1995

Lena Wennergren-Juras, som tillhört Cullbergbaletten sedan starten, och Margareta Lidström (dansare från Operan) tar över som konstnärliga ledare. Samarbetet med Mats Ek fortsätter samtidigt som andra gästkoreografer bjuds in.

1993

Carolyn Carlson tar över det konstnärliga ledarskapet från Mats Ek. Carolyn inför improvisation, något som inte använts i särskilt stor utsträckning i kompaniet tidigare.

1989

Cullbergbaletten flyttar från Jungfrugatan till Riksteaterhuset i Hallunda.

1987

Mats Ek gör sin egen version av Svansjön, som blir en av Cullbergbalettens stora publikframgångar.
Birgit Cullberg gör, vid 79 års ålder, sitt sista verk för Cullbergbaletten.

1985

Mats Ek tar över som konstnärlig ledare. Kompaniet genomgår inga större förändringar då Mats redan under flera år har koreograferat åt Cullbergbaletten.

1982

Mats Ek skapar mästerverket Giselle, som fram till år 2000 framförs av Cullbergbaletten mer än 300 gånger i 28 länder.

1978

Mats Eks stora genombrott som koreograf är med verket Bernarda, som gör stor succé. Verket bygger på Federico García Lorcas pjäs Bernarda Albas hus.

1976

Mats Ek gör sin första koreografi för Cullbergbaletten, Kalfaktorn. Han gör även Soweto och St. Göran och Draken, där han själv dansar huvudrollen.

1971

Cullbergbaletten gör stor internationell succé och ger fjorton föreställningar i London och tjugo föreställningar i Paris året därpå. På några få år har kompaniet nått en framträdande position i dansvärlden.

1970

Cullbergbaletten flyttar permanent in i lokaler på Jungfrugatan i Stockholm. Fram till nu har kompaniet flyttat runt i olika lokaler och en vinter repeterade de i en lokal på Gröna Lund med stora värmefläktar för att hålla värmen uppe.

1969

Vid starten av TV2 knyts Cullbergensemblen för ett år till denna kanal. Cullbergbaletten medverkar vid invigningen av kanalen och under säsongen 1969/70 produceras flera balettprogram, varav det mest uppmärksammade är Rött vin i gröna glas. Med hjälp av chroma-keyteknik skapas nya visuella sammanhang, där dansarna t.ex. kan röra sig ”i” en oljemålning. Detta är revolutionerande och programmet vinner sin klass i Prix Italia år 1971.

Cullbergbaletten tilldelas även guldmedalj som främsta utländska balettkompani vid höstfestivalen i Paris detta år.

1967

Cullbergbaletten grundas under Riksteaterns huvudmannaskap av Birgit Cullberg. Hon är redan nu en framstående koreograf som har satt upp sina baletter bland annat i Sovjet, USA, Chile, Iran, Polen och Storbritannien.

Kompaniet består av 8 av världens främsta dansare. De kommer från Kanada, Jugoslavien, USA, Sverige och Nya Zeeland. Ursprungstanken är att alla dansare betraktas som solister och därför ska ha samma lön. Månadslönen är 2000kr samt traktamente.
Repertoaren byggs upp av Birgits samt olika gästkoreografers verk.