Cullbergbaletten fyller 50 år!

I år fyller Cullbergbaletten 50 år och jubileet firas med två av kompaniets viktiga verk: Eurydike är död av Birgit Cullberg från 1968 i instudering av Mats Ek och Ana Laguna och Protagonist av Jefta van Dinther från 2016. Jubileumsprogrammet visas på Dansens Hus 27-29 april. 

– Vi är mycket glada över att kunna presentera de här två verken tillsammans. Eurydike är död och Protagonist undersöker båda behovet och efterverkningarna av en revolution. Att presentera dessa två verk på samma scen under en kväll är ett sätt för oss att visa två monumentala koreografier från Cullbergbalettens repertoar. Det ger en ny energi som låter oss se de inneboende konstnärliga kvaliteterna i varje arbete, säger Gabriel Smeets, konstnärlig ledare.

Eurydike är död hade premiär i januari 1968 och blev ett viktigt politiskt verk om individens kamp mot makt och förtryck i en diktatur, inspirerad av filmen Slaget om Alger, i regi av Gillo Pontecorvo. Protagonist av Jefta van Dinther skapades med fjorton dansare och hade premiär på Julidans i Amsterdam sommaren 2016.

Jubileumsprogram

Eurydike är död och Protagonist, Dansens Hus, stora scen 27-29 april

Eurydike är död
Koreografi Birgit Cullberg
Instudering Mats Ek och Ana Laguna
Originalkostym och scenografi Eva Ek-Schaeffer
Kostym Mylla Ek
Ljus Martin Säfström
Med 14 dansare

Protagonist
Koreografi och regi Jefta van Dinther
Musik och ljuddesign David Kiers
Ljus Minna Tiikkainen
Scenografi SIMKA
Röst och sång ELIAS
Med 14 dansare
Seminarium 27 april, Dansens Hus Lilla scen

Where does the dance go when it is danced? – A seminar on dance, memories, legacy and archives (seminariet hålls på engelska)

Förgänglighet är ett av danskonstens kännetecken. Dans sker i tid och rum, uppstår i ett begränsat möte mellan dansare och publik och kan knappast fångas och bevaras i en materiell form. Visst finns video, film, notationsformer, alla är försök att fånga rörelsen. Men rörelsen själv, som uppstod där och då, är borta för alltid. Marina Abramovic kommenterade nyligen återuppsättningar av performanceverk: “It is a living art. If you don’t re-perform that, it becomes a photograph in a book or a bad video”.

Danskonstens förgänglighet gör den svår att arkivera och återuppleva. Efter en dansföreställning följer upplevelsen med publiken hem. Den blir en del av minnen, uppblandad med individens föreställningar, projektioner och förvrängningar. I dansarnas kroppar lever dansen vidare som ett kroppsligt minne. Vad är det vi behöver göra med en koreografs arv? Återskapa koreografierna? Ta till vara synen på dans? Göra efterforskningar och studera dem och bereda en väg in i framtiden med nya verk, med ny dans?

Seminariet fokuserar på dessa frågor och försöker finna svar.

Schema
9.00-9.45 Registering
9.45-10.00 Välkomsttal av Gabriel Smeets (konstnärlig ledare, Cullbergbaletten)
10.00-10.30 Inledningstal av Thomas Thorausch (Deputy Director, Deutsches Tanzarchiv, Köln) Ah how fleeting, ah how insubstantial…? – Some thoughts on the art of archiving dance

10.30-12.00 Panel I.
Ett personligt samtal om arven efter Birgit Cullberg och Pina Bausch med besök i minnen, familjeangelägenheter och ansvar, samhällsfrågor, organisation av framtiden med mera.

Moderator: Anna Efraimsson (lektor i koreografi, DOCH, producent/curator) Med: Salomon Bausch (förvaltningschef Pina Bausch Foundatıon), Mats Ek (koreograf/regissör)

12.00-13.15 Lunch

13.15-14.15 Panel II.
Vi reflekterar över dansaren som bärare av ett personligt rörelsearkiv, härledd från arbete med en eller flertalet koreografer. Panelen erbjuder reflektioner kring hur synen på den enskilda dansaren som arkiv relaterar till arv, både för dansarna och för fältet i stort.

Moderator: Magnus Nordberg (general manager/producent, Nordberg Movement). Med: Susan Kozel (professor i filosofi, dans och nya medier, Malmö högskola), Agnieszka Sjökvist Dlugoszewska (dansare, Cullbergbaletten), Rani Nair (dansare/koreograf).

14.15-14.30 Paus

14.30-16.00 Panel III.
Genomträngande och sammanvävande av det förflutna, nuet och framtiden. Arkiv är både alltid redan där, alltid det som ännu inte kommit. Panelen ifrågasätter hur våra arkiv är potentiella sätt av världsbyggande; hur de normaliserar, legitimerar och estetiserar gester, rörelser och kroppar, hur de synliggör vissa kroppar medan andra lämnas frånvarande. I dialog kommer vi undersöka projektionens och spekulationens roll i arkiverande praktik: den queera potentialen av det förflutna, immateriell historia och imaginära kroppar.

Moderator: Sandra Noeth (dramaturg/curator samt lektor på DOCH). Med: Manuel Pelmus (koreograf), Zoë Poluch (koreograf), Eike Wittrock (curator/danshistoriker, University of Hildesheim)

16.00-16.30 Sammanfattning av Gabriel Smeets + frågestund

3 x Birgit, Södra Teatern 20-21 maj
Tre dansare i Cullbergbaletten, Adam Schütt, Eva Mohn och Daniel Sjökvist skapar egna verk inspirerade av eller baserade på Birgit Cullbergs liv och verk. Dessa unika tolkningar är Cullbergbalettens födelsedagspresent till publiken och kommer att presenteras på Södra Teaterns stora scen lördag 20 maj kl. 19.00 och söndag 21 maj kl. 16.00. FRI ENTRÉ!

Videotävling
Som en hyllning till Birgit Cullberg bjuder Cullbergbaletten in landets alla unga mellan 13 och 18 år att skapa film inspirerad av Birgits liv och arbete. Vinnarna presenteras vid Cullbergbalettens 50-årsjubileum på Dansens Hus i Stockholm i april 2017. Birgit Cullberg är en av de viktigaste svenska konstnärerna genom tiderna. Hon var dansare och koreograf, skulptör och författare. Hon var på samma gång en blyg och hänsynslös konstnär, naiv, barnslig, charmig och undergiven och samtidigt mycket skarp och medveten. Livet, kärleken, förtryck och hämning, humor och allvar var hennes teman. Hennes speciella stil och outtröttliga engagemang påverkade en hel dansvärld. Hennes namn är lika med den moderna dansen i Sverige, den flexade foten hennes signum. Hon var något så ovanligt som en folklig danskändis med allt vad det innebar.

Tidigare föreställningar