Ekmans’ Triptych – A Study of Entertainment

av Alexander Ekman

Ett helaftonsverk i tre delar av Alexander Ekman. Tre verk med olika uttryck vrider och vänder på begreppet underhållning. Dans blandas med tal, humor och det lekfulla med det stillsamma, den enkla meningen med den tvetydiga. Kan allt vara underhållning?

Längd 100 min

Alexander Ekman är en Sveriges mest uppmärksammade koreografexporter. 2006 omnämndes han i tidningen Ballettanz som ”en ung koreograf att hålla ögonen på”. Hösten 2010 skapade han sitt första helaftonsprogram; Ekman´s Triptych – A Study of Entertainment, för Cullbergbaletten.
– Det här är min första helkvällsföreställning och det inspirerar mig mycket! Att få den här chansen är fantastiskt. Jag vill skapa en kväll som överraskar publiken på många olika plan. Kvällen presenterar tre teman med tre stämningslägen. Skillnaden mellan vad som är konst och vad som är underhållning har alltid intresserat mig och jag ska försöka få publiken att själva ifrågasätta underhållningens klichéer, säger Alexander Ekman.

Recensioner

”Väldigt underhållande underhållning.
Helt lysande…
Överraskande och kul, bitvis mycket kul.
Cullbergbaletten är död. Länge leve Cullbergbaletten.”
– Dagens Nyheter

”Christopher Akrill i vitt och chapeau claque är underbar som upphöjd showfantom, alltmer desperat bland påklistrade leenden. Triptyken rör sig från exalterad energi till en svart grimas.”
– Svenska Dagbladet

Av: Alexander Ekman

Kostym: Bregje van Balen

Ljusdesign: Mikael Sylvest

Videoprojektioner: Elias Benxon

Musik: Collage (Rjd2, Corelli, Matmos, Rodgers etc.)

Föreställningen är den bästa Cullbergbaletten har gjort på länge. Scenerna etableras blixtsnabbt, Ekmans känsla för bild och rörelse är högt utvecklad och han vet precis hur mycket som får plats eller när en scen ska sluta. För lite? För mycket? Nej, det är perfekt.

Aftonbladet

Tidigare föreställningar