Reproduction (2015)

av Eszter Salamon

I alla tider har det funnits en kommunikation mellan den som exponerar sin kropp och den som tittar på den och genom hela danshistorien har kommunikationen mellan dansare och publik fascinerat. Vem kontrollerar egentligen vem? Vad är det som definierar kommunikationen mellan den som dansar och den som tittar? Publikens blick har förförts, triggats, regisserats och manipulerats av koreografer.

Koreografen Eszter Salamon ifrågasätter blickens makt hos dansare och publik samtidigt som hon ifrågasätter den utförande kroppen. Är vad vi uppfattar det vi får? Är kroppen en konstruktion av våra begär och rädslor? Vad exponerar vi när vi exponerar kroppen inför någon annans blick?

Eszter Salamon, ursprungligen från Ungern, med bas i Paris, är verksam som koreograf, dansare och artist. Hennes verk presenteras kontinuerligt i Europa, USA och Asien. Hon har skapat solon som What a Body You Have, Honey (2001) och Giszelle (2001) i samarbete med Xavier Le Roy. Salamon har också skapat Magyar Tàncok (2005) med ungerska folkdansare och musiker. Nvsbl (2006), en filmkoreografi i samarbete med Bojana Cvejic, AND THEN (2007), och tillsammans med Arantxa Martinez, konsertföreställningen Without You I Am Nothing (2007) med Lukas Minkus och Ramon Pozo. Dance #1/Driftworks (2008), i samarbete med Christine De Smedt, Voice Over (2009), ett verk beställt och tolkat av Christina Rizzo, Dance for Nothing (2010) och tillsammans med Peter Böhm, Bojana Cvejic och Cédric Dambrain Tales of the Bodiless (2011). Hennes Reproduction, för åtta dansare, hade urpremiär 2004 och blev mycket omtalad. För Cullbergbaletten har hon skapat en ny version av samma verk.

Reproduction (2015)

Längd 65 minuter, ingen paus
Dansare 8 dansare

Av: Eszter Salamon

Scenografi & Kostym: Eszter Salamon

Musik: Fugazi, Target, Dischord Music, USA

Ljusdesign: Fredrik Rydehäll

The versatility, technique and performance skills of the dancers are amazing. The statement in itself -masculinity and femininity are fluent terms, all formed by cliches and all in the eye of the beholder- is full of complex implications.

De Volkskrant
image

Bildgalleri

thumbnail thumbnail thumbnail thumbnail thumbnail thumbnail