The Return of The Modern Dance

av Trajal Harrell

I alla tider har det funnits en kommunikation mellan den som exponerar sin kropp och den som tittar och kommunikationen mellan dansare och publik har genom historien fascinerat. Vad är det som definierar kommunikationen mellan den som dansar och den som tittar? Vem kontrollerar egentligen vem ? Publikens blick har förförts, triggats, regisserats och manipulerats av koreografer.

Amerikanska Trajal Harrell, en av dansvärldens för närvarande mest uppmärksammade koreografer, har skapat ett verk för sex  av Cullbergbalettens manliga dansare som utgår från den tidiga moderna dansens inflytande.

Trajal Harrell turnerar världen över och arbetar i gränslandet mellan samtida dans och vougens grunder. Flera av hans verk har blivit utsedda till bästa dansverk av bland andra Time Out New York. Harrells verk har blivit inbjudna till internationella festivaler och hans verk har presenterats på flera platser i USA. Trajal Harrell är kanske mest känd för en serie verk med titeln Twenty Looks or Paris is Burning at the Judson Church som gestaltade ett möte mellan tidig postmodern dans och vougingtraditionen och som skapades i sju storlekar. Samtliga sju verk turnerar flitigt internationellt. Antigone Sr., det stora bland verken, tilldelades 2012 en Bessie Award för bästa produktion. Nyligen påbörjade Harrell ett nytt arbete där han studerar buto utifrån vougingtraditionens teori. Used Abused and Hung Out to Dry hade premiär i februari 2013 på The Museum of Modern Art, MoMA, i New York där han också har residens för att vidare utveckla sina verk.

Världspremiär på Dansstationen, Malmö 19 mars 2015.

Längd 30 minuter
Med sex dansare

Av: Trajal Harrell

Ljusdesign: Sylvain Rausa

Musik: Codeine. W., Sub Pop, James Blake Overgrown, Universal Music Publishing, Lula Pena Acto IV, Mbari Música, Peteris Plakidis Two Grasshoppers Dances, Musica Baltica, Sade Pearis, Sony/ATV Music Publishing Scandinavia, Sweet honey in the rock Testimony, BMG Chrysalis/Concordmusic

Koreografassistent: Ondrej Vidlar

Repetitionsledare: Lisa Drake

Kostymassistent: Marita Tjärnström

Verket framförs så gripande att parodin inte får en chans att smyga sig in. Det är det som gör The Return of The Modern Dance så berörande, och det är vackert.

De Volkskrant

Tidigare föreställningar

image

Bildgalleri

thumbnail thumbnail thumbnail thumbnail thumbnail thumbnail