The Strindberg Project

Nya verk av Tilman O’Donnell och Melanie Mederlind

Pressröster
”…humoristiskt och effektfullt…” Aftonbladet
”…lekfullhet och humor.” Svenska Dagbladet
”…slående vacker och tankeväckande meditation…” Dagens Nyheter
”en lisa” Dagens Nyheter

Uppfattningarna om August Strindberg är många. Våren 2012 bjuder Cullbergbaletten in koreografen Tilman O’Donnell och regissören Melanie Mederlind att inspireras av, kommentera eller göra motstånd mot ikonen Strindberg. De skapar varsitt dansverk till en helaftonsföreställning som har premiär på Dansens Hus stora scen i Stockholm 15 mars 2012. Cullbergbaletten möter Strindberg i en ny form. Exklusivt, oväntat och nära.

Strindberg är död. Ett levande konstnärskap blir ikon och symbol. Det är utgångspunkten i Tilman O’Donnells nya verk. Vilken roll spelar ikoner och vad är det egentligen vi hyllar? Är det den konstnärliga gärningen eller idén om konstnären? Riskerar vi att urholka verken genom att skapa konstnärsikoner? Vad kan en död kropp säga?

De sista åren av sitt liv övergav Strindberg i stort sett skönlitteraturen och ägnade sig åt att försöka bemästra det kinesiska språket. ”Nu kommer kineserna, det vore kanske på tiden att lära sig deras språk!” utropar han i en av sina texter. De publicerade resultaten av Strindbergs språkvetenskapliga studier har utdömts av både dåtidens och eftervärldens språkforskare, men de är resultatet av en jättelik satsning av Sveriges störste författare och visar prov på hans svindlande associationsförmåga. I form av en stiliserad språklektion blir Strindbergs fria associationsbanor och tankebryggor utgångspunkt för regissören Melanie Mederlind och dansarnas undersökning av språket. Vi lyssnar, upprepar och översätter. Ur det obegripliga framträder plötsligt något vackert och skört som vi alla kan förstå och dela. Den mångspråkiga ensemblen sveps in av ekon och projektioner, ord och bilder blandas med minnen och fantasier. Språket studsar mot en ständigt skiftande idé om Kina ur det förflutna och från framtiden – som landskap, dröm och dikt.

2012 är det hundra år sedan August Strindberg gick bort och året kommer att präglas av en mängd aktiviteter, både i Sverige och utomlands, som tar sin utgångspunkt i Strindbergs konstnärliga gärning inom olika konstområden.

August did not have what is commonly considered good taste as far as furniture is concerned

Föreställningens längd cirka 2 timmar inklusive paus, med reservation för ändringar.

THE STRINDBERG PROJECT SAMPRODUCERAS MED FESTSPIELHAUS ST PÖLTEN, ÖSTERRIKE.

Se repetitionsvideo här.

Se videointervju med dansarna här.

Scenografi & Kostym: Thomas Zamolo

Ljuddesign: Mårten Ihre

Koreografassistent: Cyril Baldy

Dansare: Daniel Sjökvist, Adam Schütt, Gesine Moog, Agnieszka Sjökvist Dlugoszewska

Lyrisk atmosfär.

Svenska Dagbladet

Tidigare föreställningar