meny mobile
Tillbaka
30.11.2011

Cullbergbaletten presenterar The Strindberg Project

Med anledning av Strindbergsåret bjuder Cullbergbaletten, i sin nästa stora satsning, in koreografen Tilman O’Donnell och regissören Melanie Mederlind att inspireras av, kommentera eller göra motstånd mot ikonen August Strindberg. De skapar varsitt dansverk till en helaftonsföreställning som har premiär på Dansens Hus stora scen i Stockholm 15 mars 2012. Biljetterna släpps på Dansens Hus och Ticnet imorgon torsdag 1 december.

– Jag är glad att vara tillbaka i Cullbergbaletten, den här gången som koreograf, för att arbeta med de artister som verkar i kompaniet. En av mina inspirationskällor är författaren David Foster Wallace. Jag läste ett citat av honom strax efter jag fått frågan om The Strindberg Project: ” To make someone an icon is to make him an abstraction, and abstractions are incapable of vital communication with living people.” Det fick mig att börja fundera över Strindberg som konstnär och ikon. Hur blir våra konstnärer till ikoner, och hur påverkar det hur vi upplever deras konst? Det blir min utgångspunkt, säger Tilman O’Donnell.

Regissören Melanie Mederlind arbetar för första gången någonsin med dansare, men hon tvekade inte när kompaniets konstnärliga ledare Anna Grip ställde frågan förra året.

– Det har alltid varit min dröm att få arbeta med dansare. Jag känner mig hedrad. Cullbergbaletten är ett sammanhang där jag är både främmande och samtidigt hemma med tanke på kompaniets tradition av dansteater. Jag har stor respekt för dansen och inspireras av dess närhet till den samtida konsten, säger regissören Melanie Mederlind.

2012 är det hundra år sedan August Strindberg gick bort och året kommer att präglas av en mängd aktiviteter både i Sverige och utomlands som tar sin utgångspunkt i Strindbergs konstnärliga gärning inom olika konstområden.

– De sista åren av sitt liv övergav Strindberg i stort sett skönlitteraturen och ägnade sig istället åt språkvetenskapliga studier. Han försökte lära sig kinesiska och skrev att, nu kommer kineserna och det är dags att lära sig deras språk. Idag, hundra år senare, framstår hans ord nästan som profetiska. Föreställningen kommer att utgå från Strindbergs språkvetenskapliga texter och bli en lekfull och stiliserad språklektion. Jag vill ta in dansarnas olika språkliga bakgrunder och göra ett ensemblestycke av språk, associationer och bilder, fortsätter Melanie Mederlind.

Om Tilman O’Donnell
Tilman O’Donnell är dansare och koreograf, född 1981. Han är uppvuxen i USA och utbildad vid National Ballet School i Toronto, Kanada. Han har tidigare varit dansare i GöteborgsOperans Balett, Staatstheater Saarbrücken och Cullbergbaletten. Sedan 2007 dansar han i The Forsythe Company i Frankfurt. Han debuterade som koreograf 2002 och har vunnit första pris i flera internationella koreograftävlingar i samarbete med dansaren och koreografen Shintaro Oue. 2005 utnämndes han till både ”Dancer to watch” och ”Choreographer to watch” av den ledande europeiska danstidningen Ballet Tanz. Våren 2010 Sverigedebuterade han som koreograf med det uppmärksammade verket This is för GöteborgsOperans Balett.

Om Melanie Mederlind
Regissören Melanie Mederlind, född 1972, examinerades från Dramatiska institutets regiutbildning 2004. Det är första gången hon skapar ett verk för dansare. Hon började arbeta på Riksteatern 2004 där hon regisserade fem produktioner, varav senast Oskuld av Dea Loher. Hon har etablerat sig som regissör av främst tyskspråkig samtida dramatik och har introducerat flera tyskspråkiga dramatiker i Sverige. Hon regisserade bland annat den svenska scenpremiären för Elfriede Jelinek. Hon nominerades till Hedda-priset 2008 för bästa regi, för sin produktion Ulrike Maria Stuart på Nationaltheatret i Oslo. Hennes produktioner har blivit inbjudna till festivaler i Norge och Finland, och nu senast Svenska Teaterbiennalen 2011. I våras regisserade hon Heliga Johanna från Slakthusen av Bertolt Brecht på Folkteatern i Göteborg, där hon för närvarande är Artist in residence.

Nytt verk av Tilman O’Donnell
Koreografi och kostym: Tilman O’Donnell
Ljusdesign: Thomas Zamolo
Ljuddesign: Mårten Ihre
Dansare: Agnieszka Dlugoszewska, Mirko Guido, Hanako Hoshimi-Caines, Gesine Moog, Luis Alberto Rodriguez, Adam Schütt, Daniel Sjökvist och Patricia Vázquez

Nytt verk av Melanie Mederlind
Regi och scenbild: Melanie Mederlind
Musik: Vivaldi, Beethoven med mera.
Kostym: Ulrika van Gelder
Ljusdesign: Peter Lundin
Ljuddesign: Mårten Ihre
Dramaturg: Marc Matthiesen
Dansare: Alexandra Campbell, Johanna Lindh, Åsa Lundvik Gustafson, Andrea Martini, Shumpei Nemoto, Victoria Roberts, Csongor Szabó och Kristóf Várnagy

Mer information och bilder på www.cullbergbaletten.se
För intervjuförfrågningar och ytterligare information, kontakta gärna:
Erica Espling, PR- och Marknadsansvarig, Cullbergbaletten
070-602 27 01

Om Cullbergbaletten
Cullbergbaletten har dansat över hela världen och är ett viktigt inslag i den internationella presentationen av svenskt kulturliv. Genom sina turnéer inom landet når Cullbergbaletten också ut nationellt med modern dans. Kompaniet samarbetar med en mängd nationella och internationella koreografer och scenkonstnärer som skapar föreställningar för stora scener såväl som för de mindre. Cullbergbalettens verksamhet omfattar idag också projekt och produktioner för andra platser än de traditionella scenrummen och samverkan med dansutbildningar. Anna Grip är kompaniets konstnärliga ledare. Birgit Cullberg grundade Cullbergbaletten 1967 under Riksteaterns huvudmannaskap. Kompaniet har idag 16-18 dansare från nästan lika många länder. Sedan starten har dansarnas scenpersonligheter och tekniska styrka varit Cullbergbalettens kännetecken. Cullbergbaletten är en del av Riksteatern.