Pressmeddelanden

2014-04-14

Edouard Lock och Stina Nyberg skapar nya verk för Cullbergbaletten

Cullbergbalettens nästa stora satsning bjuder på två nyskapade verk med olika uttryck. Kanadensiske stjärnkoreografen Edouard Lock skapar ett klassiskt passionsdrama inspirerat av 1950-talets jazz och film noir: 11th Floor, med specialskriven musik av kompositören Gavin Bryars. Fyra musiker spelar live på scenen; piano, bas, saxofon och dragspel. Svenska stjärnskottet Stina Nyberg, med ett tydligt kontemporärt uttryck, låter dansarna skapa musik och rörelser i verket Tones & Bones där koreografin, ljudet och ljuset spelar lika stora roller. Samlingsprogrammet med titeln WORKS visar Cullbergbalettens bredd och briljans i två sinsemellan helt olika verk. Urpremiär på Idunteatern i Umeå 11 oktober, som en del av kulturhuvudstadsåret. Stockholmspremiär 16 oktober på Dansens Hus stora scen. Biljetterna till föreställningarna på Dansens Hus släpps 24 april.

Kostymören Ulrika van Gelder skapar kostymen till 11th Floor som blir ett elegant och sofistikerat kostymdrama med tio av Cullbergbalettens dansare. Kompositören, jazzmusikern och basisten Gavin Bryars har skrivit musik till ett flertal operor, stråkkvartetter, konserter, körer och skapat ett flertal instrumentella verk. Han har samarbetat med flera koreografer och regissörer, vid sidan av Edouard Lock, även Merce Cunningham och Robert Wilson.

Edouard Lock koreograferade redan vid 20 års ålder verk för flera kompanier i hemlandet Kanada. Lock grundade sitt eget kompani La La La Human Steps 1980 i Montréal och kompaniet fick internationella framgångar med storslagna helaftonsverk. Den flerfaldigt prisbelönade Lock fick sitt internationella genombrott 1985 med verket Human Sex och han har vid sidan av verk för andra kompanier också samarbetat med bland andra Louise Lecavalier, David Bowie och Frank Zappa. Han har skapat ett flertal filmer och överfört koreografiska verk till film, bland annat den mycket uppmärksammade och prisade Amelia, 2004. Lock räknas som en av de banbrytande superstjärnorna inom den moderna dansen.

Den svenska koreografen Stina Nyberg, en av de mest uppmärksammade unga koreograferna idag, skapar Tones & Bones direkt för Cullbergbaletten. Koreografin är tätt sammanflätad med ljuddesignen av Anna Sóley Tryggvadóttir och ljusdesignen av Chrisander Brun.

De sex dansarna spelar instrument, skapar och framför sånger, och agerar musiker till sin egen dansföreställning. Rörelsen och kroppens relation till ljudet är centralt i verket som rör sig kring temat hur hierarkier mellan musik och dans kan konstrueras, förstöras och förändras. Dansen och musiken utvecklas samtidigt och med hjälp av varandra. 

– Det finns en känsla av igenkänning i att se någon göra sitt allra bästa på scenen, att våga både lyckas och misslyckas. För mig handlar det om att använda sina erfarenheter för att ifrågasätta idéer om kvalitet och professionalitet. Och att lära sig något nytt på vägen, säger Stina Nyberg om Tones & Bones.

Stina Nyberg tog sin masterexamen i koreografi från Dans- och Cirkushögskolan (DOCH) i Stockholm 2012. Hon arbetar i flera olika konstellationer och projekt, ofta kring metoder och begreppet ”practice”. 2011-2014 har Stina presenterat flera verk på MDT i Stockholm, senast solot Horrible Mixtures och dessförinnan Musical, The Environment och The Way Sounds Attack. 2012 skapade hon Orkestern för Kungliga Svenska Balettskolan som framfördes i guldfoajén på Kungliga Operan i Stockholm. Flera av hennes verk kretsar kring sambanden mellan ljudproduktion och rörelse och om hur vi kan skapa nya relationer mellan rörelse och tanke. Tillsammans med Amanda Apetrea, Nadja Hjorton, Halla Ólafsdóttir och Zoë Poluch koreograferade hon Samlingen för Cullbergbaletten på Dansmuseet i december 2013. Sedan 2012 har Stina utvecklat, koreograferat och medverkat i showen Shaking the habitual med det svenska kultförklarade bandet The Knife, ett samarbete som fortsätter under 2014.

För mer information, kontakta:
Erica Espling, PR- och Marknadsansvarig Cullbergbaletten
070-602 27 01
erica.espling@cullbergbaletten.se

 

 

2014-01-14


Gabriel Smeets ny konstnärlig ledare för Cullbergbaletten

Gabriel Smeets blir Cullbergbalettens nye konstnärlige ledare. Smeets arbetar idag som konstnärlig ledare för SNDO, the School for New Dance Development under The Amsterdam School of the Arts/Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Gabriel Smeets påbörjar ett fyraårigt kontrakt på Cullbergbaletten den 1 maj i år och bildar tillsammans med uppdragsledaren och chefsproducenten Monica Fredriksson ledningen för Cullbergbaletten. Han ansvarar för Cullbergbalettens repertoar från och med säsongen 2015-2016.

Gabriel Smeets har en bakgrund inom journalistik och kommunikation och har även arbetat som dramaturg. Han är verksam som mentor och kurator i paneler och symposier inom det kontemporära dansområdet. Han har tidigare varit verksam som chefskurator för the Springdance Festival in Utrecht.

-       Jag ser mycket fram emot mitt nya uppdrag. Jag kommer till ett kompani med en rik historia och jag är mycket stolt över att få vara en del av dess framtid. Under mitt konstnärliga ledarskap kommer Cullbergbaletten fortsätta att vara en av de absolut viktigaste aktörerna på den internationella dansscenen, säger Gabriel Smeets och fortsätter:

-       Jag vill att Cullbergbaletten arbetar med nya och oetablerade koreografer för stora scener och jag vill utveckla publikarbetet ytterligare. Kompaniet kommer även fortsättningsvis att ha en stark internationell profil och vi ska utveckla och säkra vår närvaro i Sverige. Vi ska definiera Cullbergbalettens identitet, utveckla och underhålla danskonsten, säger Gabriel Smeets.

Riksteaterns danschef Mia Larsson är ansvarig för rekryteringen av Gabriel Smeets. Hon säger:

-       Gabriel Smeets är fast förankrad i den internationella dansvärlden. Med sina erfarenheter, kunskap och nätverk blir Gabriel Smeets en utmärkt person för Cullbergbalettens utveckling och arbete med att spegla sin samtid.

Fakta Gabriel Smeets 
Gabriel Smeets är född i Holland 1958. Han har studerat konst och konstjournalistik. Sedan 2006 är han konstnärlig ledare för SNDO, the School for New Dance Development under The Amsterdam School of the Arts/Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten i Amsterdam där han har utvecklat utbildningen till ett fyraårigt program för koreografi och skapat en stark position för skolan inom den internationella scenkonstutbildningen. Studenter vid utbildningen presenterar sina verk på internationella scener och festivaler

2000-2006 var han verksam som dansredaktör för det holländska månadsmagasinet TM (Theatermaker). Som dramaturg har han skapat verk med den holländska teatern Paralyse D’Amour, koreografen Krisztina de Chatel, konstnären Marina Abramovic, modedesignern Aziz Bekkaoui och regissören och koreografen Ibrahim Quraishi.

2006 utvecklade han, i nära samarbete med Ibrahim Quraishi, en tio veckor lång utbildningsmodell med titeln “The Political Body” vid DasArts, the Amsterdam School for Advanced Research on Theater & Dance.  Smeets är också medförfattare till boken Why all these questions? (Theatre Institute of the Netherlands), 2003.

2004 utvecklade och producerade Smeets tillsammans med Dansgroep Krisztina de Chatel ett symposium; How Much Body Does Dance Need? 2005 mottog Gabriel Smeets the Dutch Foundation for the Performing  Arts Award som stipendiat vid  the National Arts Journalism Program vid Columbia University i New York. Som kurator utvecklade han en serie paneldiskussioner om kontemporär dans under rubriken Dance Unwrapped för The Dance Theater Workshop (DTW) i New York 2006.

I juli 2006 var Smeets mentor för Spring Dance Dialogue i Moscow där koreografer från  New York, Moskva och Amsterdam medverkade. I april 2008 var han verksam som tillförordnad konstnärlig ledare för Springdance festival I Utrecht. 2009 och 2011 bjöds han in av koreografen Germaine Acogny för  att undervisa vid hennes Ecole des Sables i Senegal.

För mer information och bokning av intervjuer:
Erica Espling, Marknads- och PR-ansvarig Cullbergbaletten, +46-70-602 27 01

erica.espling@cullbergbaletten.se

More information och pressbilder finns på: www.cullbergbaletten.se

Om Cullbergbaletten
Cullbergbaletten har dansat över hela världen och är ett viktigt inslag i den internationella presentationen av svenskt kulturliv. Genom sina turnéer inom landet når Cullbergbaletten också ut nationellt med modern dans. Kompaniet samarbetar med en mängd nationella och internationella koreografer och scenkonstnärer som skapar föreställningar för stora scener såväl som för de mindre. Cullbergbalettens verksamhet omfattar idag också projekt och produktioner för andra platser än de traditionella scenrummen och samverkan med dansutbildningar. Birgit Cullberg grundade Cullbergbaletten 1967 under Riksteaterns huvudmannaskap. Kompaniet har idag 15 dansare från nästan lika många länder. Sedan starten har dansarnas scenpersonligheter och tekniska styrka varit Cullbergbalettens kännetecken. Cullbergbaletten är en del av Riksteatern.


2013-11-26

Cullbergbaletten intar Dansmuseet

Cullbergbaletten intar nyinvigda Dansmuseet i Stockholm i ett samarbete med koreograferna Amanda Apetrea, Nadja Hjorton, Stina Nyberg, Halla Ólafsdóttir och Zoë Poluch. Frågan som sammanfattar det nya projektet med titeln Samlingen är: ”Kan vi dansa utställningen istället för att ställa ut dansen?”. Samlingen presenteras inom ramen för Cullbergbalettens satsning på platsspecifika projekt, Cullberg out in context, och utgör en del av den nya festivalen Dans <3 Stockholm som pågår 4-8 december. Utställningsbygget av Samlingen är öppet 4-6 december, vernissage 7-8 december kl. 17.00-20.00 och föreställningar 10-13 december på Dansmuseet, Drottninggatan 17 i Stockholm.

Bland dräkter, klenoder, dockor, litteratur och målningar från hela världen ockuperar fem koreografer och nio dansare från Cullbergbaletten Dansmuseet under två veckor med berättelser om dans, koreografier, personligheter och politik, något som gruppen använder med nya ögon. Utifrån museets föremål kliver de in i historien och tar den med sig till samtiden. Tillsammans formas en ny samling för museet – en utställning i dansform. 

Från Cullbergbaletten medverkar dansarna Åsa Lundvik Gustafson, Jac Carlsson, Gesine Moog, Patricia Vázquez, Adam Schütt och Vincent Van der Plas samt praktikanterna Isabella Edlund, Unn Faleide och Grey Timmers.

Fakta Samlingen
Utställningsbygget är öppet för allmänheten, 4-6 december. Fri entré med festivalpass till Dans <3 Stockholm, övriga 80 kr.
Vernissage 7 och 8 december kl 17.00- 20.00
Föreställningar på Dansmuseet 10-13 december. Fri entré med festivalpass till Dans <3 Stockholm, övriga 80 kr.

Plats: Dansmuseet, Drottninggatan 17, Stockholm. 

Om Cullberg out in context
Cullberg out in context är Cullbergbalettens platsspecifika projekt som tar delar av kompaniets verksamhet ut ur sitt vanliga sammanhang till andra scenrum än de traditionella. Koreografin tar utgångspunkt i platsens unika sammansättning av arkitektur, historia och miljö och skapas genom att upptäcka och undersöka dess dolda betydelser. Out in context vill utmana konstnärer och publik och nå ut till ännu fler med en inbjudan att dela intryck och uttryck.

Läs mer och ladda ner bilder på www.cullbergbaletten.se/verk/samlingen
Mer om Dansmuseet 
www.dansmuseet.se
Mer om Dans <3 Stockholm www.dansstockholm.se

Om Cullbergbaletten
Cullbergbaletten har dansat över hela världen och är ett viktigt inslag i den internationella presentationen av svenskt kulturliv. Genom sina turnéer inom landet når Cullbergbaletten också ut nationellt med modern dans. Kompaniet samarbetar med en mängd nationella och internationella koreografer och scenkonstnärer som skapar föreställningar för stora scener såväl som för de mindre. Cullbergbalettens verksamhet omfattar idag också projekt och produktioner för andra platser än de traditionella scenrummen och samverkan med dansutbildningar. Birgit Cullberg grundade Cullbergbaletten 1967 under Riksteaterns huvudmannaskap. Kompaniet har idag 15 dansare från nästan lika många länder. Sedan starten har dansarnas scenpersonligheter och tekniska styrka varit Cullbergbalettens kännetecken. Cullbergbaletten är en del av Riksteatern. 

Om Dansmuseet
Dansmuseet är ett mångkulturellt museum och kulturcenter mitt i Stockholms city. Förutom den permanenta utställningen presenteras flera tillfälliga utställningar varje år. Du kan förstås se dans – alltid på film, då och då live – och ibland kan du själv dansa på Dansmuseet. Under högsäsong – höst, vinter och vår – har vi en mängd evenemang och aktiviteter att välja bland. Dansmuseet öppnade 1953 i en källare på Operan. Sedan dess har både samlingarna och verksamheten väsentligt utökats och museet hunnit med ett flertal adresser fram till 1999 då det ståtliga bankpalatset på Gustav Adolfs torg, byggt 1918, intogs. Våren 2013 flyttade museet till Drottninggatan 17. Museibutiken och Bistro Rolf de Maré öppnade den 16 april och hela museet öppnade den 25 oktober 2013. Grunden för museets samlingar är Les Archives International de la Danse i Paris skapat av Rolf de Maré. En annan betydelsefull person för Dansmuseets tillkomst och utveckling är Bengt Häger som var generalsekretare på arkivet i Paris och därefter museichef under många år. Sedan 1989 är Erik Näslund Dansmuseets chef.



2013-05-20

Världspremiär för Cullbergbaletten i Amsterdam

En av Europas mest uppmärksammade koreografer Jefta van Dinther skapar just nu ett nytt verk för Cullbergbaletten på stora scener. Nu är det klart att det nya verket Plateau Effect har världspremiär på den internationella dansfestivalen Julidans i Amsterdam den 11 juli.  Sverigepremiären äger rum på Dansens Hus stora scen i Stockholm 18 september. Biljetterna till föreställningarna på Dansens Hus släpps imorgon tisdag 21 maj.

I Plateau Effect liknar dansarna ett samhälle i konstant och rotlös rörelse genom olika landskap. Kommunikation, transport, byggande och bosättande blir koreografi och enar dansarna i ett försök att skapa något mer än en ensam person kan åstadkomma. Genom kropp och röst, genom ljud, ljus och material, böljar denna kraft fram och tillbaka mot publiken.

 – Med Plateau Effect vill jag fortsätta utveckla utforskandet av varseblivning och sinnesanalogi, sammansmältning av element från olika sinnesområden. Jag vill att kroppen, ljuset och ljudet bokstavligen ska bre ut sig och nå fram till publiken på ett direkt sätt, utan att behöva tolkas. Jag vill ge publiken en möjlighet att vistas i något som de inte känner igen. Titeln Plateau Effect refererar till ett tillstånd av stabil utveckling och produktivitet som efter ett tag når en utplaning, säger Jefta van Dinther om sitt nya verk.


Plateau Effect (2013)
Koreografi Jefta van Dinther
Ljuddesign David Kiers
Ljusdesign Minna Tiikkainen
Scenbild SIMKA

Längd cirka 60 minuter, ingen paus.
Nio dansare.

Turnéplan hösten 2013
Världspremiär i Rabozaal, Stadsschouwburg, på den internationella dansfestivalen Julidans i Amsterdam 11 juli 2013.
Rovereto, Italien, 5 september
Sverigepremiär 18 september på Dansens Hus stora scen, Stockholm (speldagar 18, 19, 20, 21, 24 september).
Gävle Teater 9 oktober
Storsjöteatern, Östersund 16 oktober
MAC Créteil/Festivale d’Automne, Paris 5-7 december. 

Föreställningsdatum tillkommer löpande.

Jefta van Dinther är född 1980, är koreograf och dansare, verksam från Stockholm och Berlin. Han växte upp i Sverige och flyttade sedan till Nederländerna där han 2003 utexaminerades från Amsterdam School of the Arts (MTD). Jefta framträder både som soloartist och i samarbete med andra artister. För närvarande turnerar han med sitt nya verk THIS IS CONCRETE (2013), skapat tillsammans med Thiago Granato, och GRIND (2011), ett samarbete med ljusdesignern Minna Tiikkainen och ljudkonstnären David Kiers. Jefta har också skapat verken The Blanket Dance (2011) som sattes upp i samarbete med Frédéric Gies och DD Dorvillier, Kneeding (2010), The Way Things Go (2009), IT’S IN THE AIR (2008) skapat tillsammans med Mette Ingvartsen. The Way Things Go finns på Cullbergbalettens repertoar sedan hösten 2011. Förutom att dansa i sina egna föreställningar framför Jefta också andras verk. Han har engagerats av ett flertal andra koreografer, bland andra Xavier Le Roy, Mette Ingvartsen, Ivana Müller, Kristine Slettevold, Frédéric Gies, Keren Levi och Leine & Roebana. Han delar även sina metoder och erfarenheter genom att undervisa i koreografi. Nyligen blev han tillsammans med Frédéric Gies utnämnd till konstnärlig ledare för masterprogrammet i koreografi vid Dans och Cirkushögskolan i Stockholm.

Mer information och bilder finns på: www.cullbergbaletten.se

För mer information, kontakta:
Erica Espling, PR-ansvarig Cullbergbaletten 070-602 27 01

Om Cullbergbaletten
Cullbergbaletten har dansat över hela världen och är ett viktigt inslag i den internationella presentationen av svenskt kulturliv. Genom sina turnéer inom landet når Cullbergbaletten också ut nationellt med modern dans. Kompaniet samarbetar med en mängd nationella och internationella koreografer och scenkonstnärer som skapar föreställningar för stora scener såväl som för de mindre. Cullbergbalettens verksamhet omfattar idag också projekt och produktioner för andra platser än de traditionella scenrummen och samverkan med dansutbildningar. Anna Grip är kompaniets konstnärliga ledare till och med augusti 2013. Birgit Cullberg grundade Cullbergbaletten 1967 under Riksteaterns huvudmannaskap. Kompaniet har idag 16 dansare från nästan lika många länder. Sedan starten har dansarnas scenpersonligheter och tekniska styrka varit Cullbergbalettens kännetecken. Cullbergbaletten är en del av Riksteatern.



2013-04-29

Stipendier till Lisa Drake och Alexandra Campbell

Cullbergbalettens repetitionsledare Lisa Drake och dansare Alexandra Campbell mottog lördagen den 27 april stipendier i samband med Riksteaterns Teaterdagar. Lisa Drake har tilldelats ett stipendium ur Hans Ullbergs stipendiefond och Alexandra Campbell har fått Riksteaterns stipendium. Motiveringarna löd:


Alexandra Campbell
Med stor nyfikenhet och gedigen erfarenhet omfattar hon såväl det gamla som det nya. Som kollega och medarbetare är hon en stor förebild. Hon kan förvalta och förädla äldre, befintlig repertoar och är samtidigt mycket eftertraktad hos de samtida koreograferna. Hon dansar från klarhet till klarhet, med förmåga att skapa sitt eget rum både som dansare och som koreograf. Alexandra Campell är väl värd Riksteaterns stipendium.

Lisa Drake
Lisa Drake har tilldelats ett stipendium ur Hans Ullbergs stipendiefond. Med ständigt växande passion tillika kunskap inom dansen, tar Lisa Drake både sig själv och Cullbergbalettens dansare till nya insikter och möjligheter. Som dansare och, inte minst, som repetitör bidrar hon till kompaniets höga konstnärliga nivå. Lisa är dessutom en lysande ambassadör för dansen, Cullbergbaletten och Riksteatern och inspirerar såväl nya som gamla anhängare av danskonsten. Lisa Drake en självklar och värdig mottagare av Hans Ullbergs stipendium.

För mer information, kontakta: Erica Espling, pressansvarig Cullbergbaletten 070-602 27 01

Cullbergbaletten har dansat över hela världen och är ett viktigt inslag i den internationella presentationen av svenskt kulturliv. Genom sina turnéer inom landet når Cullbergbaletten också ut nationellt med modern dans. Kompaniet samarbetar med en mängd nationella och internationella koreografer och scenkonstnärer som skapar föreställningar för stora scener såväl som för de mindre. Cullbergbalettens verksamhet omfattar idag också projekt och produktioner för andra platser än de traditionella scenrummen och samverkan med dansutbildningar. Anna Grip är kompaniets konstnärliga ledare. Birgit Cullberg grundade Cullbergbaletten 1967 under Riksteaterns huvudmannaskap. Kompaniet har idag 16-18 dansare från nästan lika många länder. Sedan starten har dansarnas scenpersonligheter och tekniska styrka varit Cullbergbalettens kännetecken. Cullbergbaletten är en del av Riksteatern. 



 


2013-02-12

Urpremiär för Cullbergbaletten i Kulturhuset


Cullbergbaletten har urpremiär på High heels too i koreografi av Benoît Lachambre i Hörsalen i Kulturhuset fredagen den 1 mars. 

Idén till verket som skapats direkt för och tillsammans med sex av Cullbergbalettens dansare fick den kanadensiske koreografen Benoît Lachambre när han arbetade med ett dansprojekt på en burleskklubb i Montréal och skapade ett solo på höga klackar för en dansare. Lachambre samarbetar med bildkonstnären Laurent Goldring, kostymdesignern Alexandra Bertaut, båda verksamma i Paris, och den New York-baserade kompositören Hahn Rowe, som bland annat också jobbar med R.E.M, Moby, David Byrne och Antony and the Johnsons. High heels too är en unik presentation av Benoît Lachambres rörelsespråk och Cullbergbalettens starka scenpersonligheter.

High heels too (2013)
Koreografi Benoît Lachambre
Musik Hahn Rowe 
Kostym Alexandra Bertaut
Scenbild Laurent Goldring
Koreografassistenter Hanna Hedman och Lisa Drake

Dansare: Jac Carlsson, Mirko Guido, Johanna Lindh, Gesine Moog, Adam Schütt, Patricia Vázquez

Längd ca 60 minuter, ingen paus.

Fakta Benoît Lachambre
Benoît Lachambre är koreograf, artist, improvisatör, lärare och konstnärlig ledare för det egna kompaniet Par B.L.eux. i Montréal, Kanada. Han har varit en del av den internationella dansscenen de senaste trettio åren och har under hela sin karriär arbetat utforskande med rörelsen och dansen. Visuella element och inslag av performance finns alltid med i hans verk. Par B.L.eux arbetar med samtida och gränsöverskridande koreografiska verk och har ett nära samarbete med koreografer och konstnärer över hela världen. Benoît Lachambre har medverkat i ett antal filmer och är flerfaldigt prisbelönad för sina verk. JJ’s voices för Cullbergbaletten hade urpremiär i november 2009 på Dansens Hus lilla scen och var hans första arbete i Sverige. I JJ’s voices tog Lachambre sin utgångspunkt i Janis Joplins musik och dansarna bar hennes sånger genom sina kroppar. Verket har efter drygtt tre år på Cullbergbalettens repertoar blivit en succé på de internationella scenerna.

High heels too spelas 1-2 och 4-5 mars kl. 19.00. High heels too är ett samarbete mellan Cullbergbaletten, Kulturhuset och Dansens Hus. Biljetterna säljs via Kulturhuset.

Cullbergbaletten framträdde på Kulturhuset för första gången i oktober 2011 med The Way Things Go, en koreograferade händelsekedjan om orsak och verkan, i koreografi av Jefta van Dinther.  


För intervjuförfrågningar kontakta: Erica Espling, press- och marknadsansvarig Cullbergbaletten 070-602 27 01
För pressbiljetter, kontakta: Elisabeth Olin, presskoordinator Kulturhuset 08-508 313 99, 076-123 13 93
Pressansvarig Dansens Hus: Jennie Lindell 08-508 99 008

Cullbergbaletten har dansat över hela världen och är ett viktigt inslag i den internationella presentationen av svenskt kulturliv. Genom sina turnéer inom landet når Cullbergbaletten också ut nationellt med modern dans. Kompaniet samarbetar med en mängd nationella och internationella koreografer och scenkonstnärer som skapar föreställningar för stora scener såväl som för de mindre. Cullbergbalettens verksamhet omfattar idag också projekt och produktioner för andra platser än de traditionella scenrummen och samverkan med dansutbildningar. Anna Grip är kompaniets konstnärliga ledare. Birgit Cullberg grundade Cullbergbaletten 1967 under Riksteaterns huvudmannaskap. Kompaniet har idag 16-18 dansare från nästan lika många länder. Sedan starten har dansarnas scenpersonligheter och tekniska styrka varit Cullbergbalettens kännetecken. Cullbergbaletten är en del av Riksteatern.



2012-12-11

Anna Grip lämnar Cullbergbaletten till sommaren

Cullbergbalettens konstnärliga ledare Anna Grip väljer att lämna sitt uppdrag när förordnandet går ut till sommaren. Nu påbörjar Riksteaterns ledning rekryteringen av en ny konstnärlig ledare.

- Man har olika uppgifter i olika verksamheter vid olika tidpunkter. I min roll som konstnärlig ledare för Cullbergbaletten har jag arbetat för att utveckla och förvalta på samma gång, det har varit mitt uppdrag. Cullbergbaletten har haft en lång och stark historia utan mig och kommer att ha en lång och stark framtid utan mig. Jag har strävat efter att öppna dörrar för framtiden. För att rekryteringsprocessen nu ska komma igång väljer jag att lämna detta besked nu, ett halvår innan jag slutar, säger Anna Grip.

Anna Grip kom till Cullbergbaletten 2006 som ensemblechef. Sommaren 2008 tog Grip över som tillförordnad konstnärlig ledare när Johan Inger slutade och sedan januari 2010 har hon varit kompaniets konstnärliga ledare.

Under sin tid på Cullbergbaletten har Anna Grip bjudit in flera koreografer att skapa verk för stora och små scener. Hon har också breddat kompaniets verksamhet till att även omfatta platsspecifika verk och verk för andra scener än de traditionella scenrummen. Kompaniet har under Grips ledning gjort satsningar på kommande generationer dansare, koreografer och publik och tar idag bland annat emot sistaårsstudenter i ett praktikprogram.

Anna Grip och Riksteaterns verksamhetschef Mia Larsson finns tillgängliga för intervjuer:

För mer information och bokning av intervjuer kontakta:
Erica Espling, press- och marknadsansvarig Cullbergbaletten 
070-602 27 01

 

2012-11-15

Smålands Musik & Teater och Cullbergbaletten inleder samarbete

Smålands Musik & Teater och Cullbergbaletten inleder ett samarbete med start 2013. Samproduktionen som skapas för en publik från 16 år i koreografi av Tilman O’Donnell får urpremiär på Kulturhuset Spira i Jönköping i oktober nästa år.

– Det känns oerhört spännande, och vi hoppas på fler produktioner framöver. Då kommer målgruppen vara yngre, förmodligen från 6 år, förklarar teaterchef Lars Melin.

Dans för en ung publik
Målet är att producera modern dans för en ung publik i Jönköpings stad och län. Föreställningen av Tilman O’Donnell kommer att ges ett femtontal gånger på Spiras scen Kammaren. Dessutom planeras besök i Jönköpingsregionen och skolor före årsskiftet 2013/2014.

– Vårt samarbete med Smålands Musik & Teater är ett viktigt steg för Cullbergbaletten. Det breddar vår verksamhet, vår närvaro på olika scener här hemma och fördjupar vårt arbete för en yngre publik.Tilman O'Donnell är definitivt en koreograf som har ett samtida och eget uttryck och som definitivt kan tilltala en målgrupp från 16 år och uppåt, säger Anna Grip konstnärlig ledare Cullbergbaletten. 

Tilman O'Donnell
Tilman O´Donnell är född i USA och utbildade sig vid National Ballet School i Toronto (Kanada) och startade sin dansarkarriär i GöteborgsOperans balett under konstnärlig ledning av Anders Hellström. Under 2002 dansade Tilman i Staatstheater Saarbrücken under Marguerite Donlons ledning. 2003 kom han till Cullbergbaletten ledd av Johan Inger. Här var han fram till 2007. Sedan 2007 dansar Tilman i The Forsythe Company i Frankfurt. Tilman O´Donnell debuterade som koreograf 2002 och har tilldelats förstapriset i två stora internationella koreografitävlingar. 2005 utnämndes han till både "dansare att hålla ögonen på" och "koreograf att hålla ögonen på" av Europas ledande dansmagasin Ballet Tanz. Under 2010 beställde GöteborgsOperans balett ett verk av Tilman och han skapade där helaftonen This is. 2011 gjorde han ett platsspecifikt verk för Cullbergbaletten i Marabouparkens konsthall i Stockholm och ett i Färgfabriken. 2012 var han en av två koreografer som skapade varsitt verk till Cullbergbalettens Strindbergssatsning The Strindberg Project.

Presskontakt Smålands Musik & Teater
Maria Hägglund, producent
maria.hagglund@smot.se
0767-24 83 99

Presskontakt Cullbergbaletten
Erica Espling, Marknads- och pressansvarig
0706-02 27 01

Om Smålands Musik & Teater
Smålands Musik & Teater (Smot) producerar teater, musik, dans och musikteater som spelas för barn, ungdomar
och vuxna i och utanför Jönköpings län. Smot är en av enheterna inom Regional utveckling och har Landstinget i Jönköping län som huvudman. Ett nytt hus för scenkonst, Kulturhuset Spira, invigdes i november 2011. Varje år presenteras säsongsserier med konserter och teaterföreställningar, och samarbeten med amatörgrupper ute i länet.

Om Cullbergbaletten
Cullbergbaletten har dansat över hela världen och är ett viktigt inslag i den internationella presentationen av svenskt kulturliv. Genom sina turnéer inom landet når Cullbergbaletten också ut nationellt med modern dans. Kompaniet samarbetar med en mängd nationella och internationella koreografer och scenkonstnärer som skapar föreställningar för stora scener såväl som för de mindre. Cullbergbalettens verksamhet omfattar idag också projekt och produktioner för andra platser än de traditionella scenrummen och samverkan med dansutbildningar. Anna Grip är kompaniets konstnärliga ledare. Birgit Cullberg grundade Cullbergbaletten 1967 under Riksteaterns huvudmannaskap. Kompaniet har idag 16 dansare från nästan lika många länder. Sedan starten har dansarnas scenpersonligheter och tekniska styrka varit Cullbergbalettens kännetecken. Cullbergbaletten är en del av Riksteatern.

 

2012-10-31

Cullbergbaletten turnerar i Norge

I veckan påbörjar Cullbergbaletten en två veckor lång turné i Norge. Kompaniet gästar Sandvika, Larvik, Skien, Kristiansand och Arendal 1-14 november med Crystal Pites xspectacle, Johan Ingers Negro con Flores och Alexander Ekmans dansfilm 40 M UNDER.

Vartannat år gör Cullbergbaletten en längre turné i Norge, senast i november 2010 med Ekman’s Triptych – A Study of Entertainment, av Alexander Ekman. Turnén i Norge innehåller kvälls- och skolföreställningar, workshops och introduktionssamtal med publiken.

Turnéplan Norge
Sandvika Bærum Kulturhus 1-2 november
Larvik Bølgen Kulturhus 5-6 november
Skien Ibsenhuset 8 november
Kristiansand Kilden Teater- og Konserthus 12 november
Arendal Kulturhus 14 november

Mer information om verken finns på www.cullbergbaletten.se

För ytterligare information kontakta:
Erica Espling, PR- och marknadsansvarig Cullbergbaletten
+46-70-602 27 01


 


2012-10-03

Cullbergbaletten till Sydkorea

Cullbergbaletten gästar i veckan Korea för första gången på snart tio år.  5-6 oktober presenteras två föreställningar av ett tredelat helaftonsprogram på den internationella dansfestivalen SIDance i Seoul, Sydkorea. Det är tre succéer som visas på den helt nya gästspelscenen Gangdong Arts Center; Crystal Pites xpectacle, Johan Ingers Negro con Flores och Alexander Ekmans dansfilm 40 M UNDER. Gästspelet i Sydkorea möjliggörs med stöd från Svenska Institutet.  Svenska Ambassaden i Seoul tar emot kompaniet på en mottagning efter föreställningen på lördag. Senast kompaniet gästade Sydkorea var 2003, då med Mats Eks Svansjön.

För ytterligare information kontakta:
Erica Espling, PR- och marknadsansvarig Cullbergbaletten
070-602 27 01



2012-08-23

Jefta van Dinther och Benoît Lachambre skapar nya verk för Cullbergbaletten

En av landets mest uppmärksammade koreografer just nu, Jefta van Dinther, 32, med rötter både i Sverige och Nederländerna, skapar ett nytt verk för Cullbergbaletten på stora scener. Repetitionerna börjar i januari 2013 och urpremiären blir i augusti nästa år. Redan i början av september påbörjar Cullbergbalettens dansare repetitionerna av den kanadensiske koreografen Benoît Lachambres nya verk för sex dansare med titeln High heels too som inspirerats av dansare i högklackat på en burleskklubb i Montréal. Urpremiär i början av mars 2013.

Cullbergbalettens första möte med Jefta van Dinther var förra hösten när han satte upp The Way Things Go med kompaniet på Kulturhuset i Stockholm. Den koreograferande händelsekedjan om orsak och verkan gjorde stor succé och van Dinther hyllades av media och publik för sin uppfinningsrika koreografi. Det nya verket med titeln Plateau Effect skapas för tio av kompaniets dansare. Jefta van Dinther samarbetar med scenograferna Karin Lind och Simon Häggblom, samt ljusdesignern Minna Tiikkainen och ljudkonstnären David Kiers.

- Med Plateau Effect vill jag att dansarnas kroppar, ljuset och ljudet bokstavligen ska bre ut sig och nå fram till publiken på ett direkt sätt, utan att behöva tolkas! Jag vill ge publiken en möjlighet att vara i något som de inte känner igen. Titeln Plateau Effect refererar till ett tillstånd av stabil utveckling och produktivitet som efter ett tag når en utplaning, säger Jefta van Dinther om sitt nya verk.

Benoît Lachambre tog i sitt förra verk för kompaniet, JJ’s voices, sin utgångspunkt i Janis Joplins musik. Verket har efter snart tre år på repertoaren blivit en succé på de internationella scenerna. I sitt nya verk för mindre scener samarbetar Lachambre med bildkonstnären Laurent Goldring och kostymdesignern Alexandra Bertaut och tänjer med humor gränserna för arketypiska könsroller.

Fakta Jefta van Dinther
Jefta van Dinther född 1980, är koreograf och dansare, verksam i Amsterdam, Stockholm och Berlin. Han växte upp i Sverige och flyttade sedan till Nederländerna där han 2003 utexaminerades från Amsterdam School of the Arts (MTD). Hans The Blanket Dance (2011) sattes upp i samarbete med Frédéric Gies och DD Dorvillier. Kneeding – en koreografi för tre män – hade premiär i Amsterdam 2010 och 2009 skapade han kvintetten The Way Things Go. Tillsammans med Mette Ingvartsen skapade han föreställningen IT’S IN THE AIR (2008). Hans senaste föreställning GRIND, som skapades i samarbete med ljusdesigner Minna Tiikkainen och ljudkonstnär David Kiers, hade urpremiär på Weld i Stockholm i december 2011 och turnerar flitigt i Europa.

Fakta Benoît Lachambre
Benoît Lachambre är koreograf, artist, improvisatör, lärare och konstnärlig ledare för det egna kompaniet Par B.L.eux. i Montréal, Kanada. Han har varit en del av den internationella dansscenen de senaste trettio åren och har under hela sin karriär arbetat utforskande med rörelsen och dansen. Visuella element och inslag av performance finns alltid med i hans verk. Par B.L.eux arbetar med samtida och gränsöverskridande koreografiska verk och har ett nära samarbete med koreografer och konstnärer över hela världen. Benoît Lachambre har medverkat i ett antal filmer och är flerfaldigt prisbelönad för sina verk. JJ’s voices för Cullbergbaletten hade urpremiär i november 2009 på Dansens Hus lilla scen och var hans första arbete i Sverige.

Mer information och pressbilder finns på www.cullbergbaletten.se

För ytterligare information kontakta:
Erica Espling, press- och marknadsansvarig Cullbergbaletten
070-602 27 01


2012-08-18


Nya dansare i Cullbergbaletten

Säsongen 2012/2013 välkomnar Cullbergbaletten fyra nya dansare och tre praktikanter. Jac Carlsson, 26 år från Sverige som var praktikant i kompaniet för två år sedan blir ordinarie dansare tillsammans med Anand Bolder, 23 år från Nederländerna, Eva Mohn, 30 år från USA och Eszter Czédulás, 24 år från Ungern som även hon under det senaste året gjort sin praktik i Cullbergbaletten. Jac Carlsson kommer senast från ett engagemang vid GöteborgsOperans Balett, Anand Bolder är nyutexaminerad från Artez i Arnhem, Nederländerna och Eva Mohn har senast arbetat vid Kassel Staatstheater i Tyskland och som frilansare i New York.

Sedan 2010 satsar Cullbergbaletten extra mycket på nästa generation dansare, koreografer och publik. Inom kompaniets verksamhet Cullberg to come erbjuds praktikplatser med syfte att skapa en bro för studenter mellan utbildningen och yrkeslivet. Praktiken som varar ett läsår inom ramen för utbildningen erbjuder studenterna daglig träning, möjlighet att följa repetitionsarbetet, repertoararbete, arbete med nya kreationer, möjlighet att delta i föreställningar och en möjlighet att turnera med kompaniet inom Sverige. 

Praktikanter säsongen 2012/2013 är Anika Edström-Kawaji, 18 år, från Kungliga Svenska Balettskolan, Katrine Johansen, 23 år, ursprungligen från Danmark och student vid Dans- och Cirkushögskolan, DOCH i Stockholm och Vincent Van der Plas, 22 år från Belgien, student vid Rotterdamse Dansacademie.

Säsongen inleddes tidigare i veckan med Playback, ett koncept inom Cullberg out in context, på Stockholms Kulturfestival. På lördag den 18 augusti blir det ytterligare ett platsspecifikt verk, denna gång på Malmöfestivalen och nästa helg, 23-24 augusti, är det dags för Melanie Mederlinds Translations på Parkteaterns scen i Vitabergsparken.

För ytterligare information kontakta
Erica Espling, press- och marknadsansvarig Cullbergbaletten
070-602 27 01 



2012-06-07

Cullbergbalettens festivalsommar
 

I sommar finns flera chanser att se Cullbergbaletten, både i Sverige och utomlands. Kompaniet avslutar säsongen på Festival de Marseille i Frankrike där The Strindberg Project visas den 20 juni. Cullbergbaletten fortsätter därefter till Tyskland med två föreställningar av Benoît Lachambres  JJ’s voices på en av Europas viktigaste scener för modern dans; PACT Zollverein i Essen. 

I mitten av augusti framträder Cullbergbaletten på Kulturfestivalen i Stockholm med konceptet Playback där publiken bestämmer innehållet och dirigerar dansarna med olika förslag. Senare samma månad blir det en helt ny Cullberg Out in context på Malmöfestivalen där dansarna skapar musiken och ljudbilden live med mikrofoner, samplad musik och sina egna röster.  

Sommaren avslutas på Parkteaterns scen i Vitabergsparken med två föreställningar av Melanie Mederlinds Translations, ett av två verk i The Strindberg Project som hade premiär i mars på Dansens Hus stora scen.

Kalendarium sommaren 2012
Marseille The Strindberg Project 20 juni
Essen JJ’s voices 22-23 juni
Stockholm Kulturfestivalen Cullberg Out in context - Playback 14 augusti
Malmö Cullberg Out in context – Cullbergbaletten möter Malmöfestivalen 18 augusti
Stockholm Parkteatern Translations 23-24 augusti

För intervjuförfrågningar och ytterligare information, kontakta gärna:
Erica Espling, PR- och Marknadsansvarig, Cullbergbaletten
070-602 27 02
 

2012-04-25

Cullbergbaletten, KammarensembleN och Fotografiska i samarbete
 

Cullbergbaletten, KammarensembleN och Fotografiska möts i ett nytt verk, speciellt sammansatt för Fotografiska. Dansare och musiker medverkar på samma scen i det improviserade verket som bygger på samarbeten kring struktur och konsistens, i dans, musik och bild. Grunden till verket utgörs av fem instrumentala solostycken från 1900-talet. Bilder av fotografen Fanny Oldenburg projiceras på rummets väggar och bildar landskap tillsammans med dansen och musiken. 

Verket görs inom ramen för Cullberg Out in context, kompaniets platsspecifika projekt som tar delar av kompaniets verksamhet till andra scenrum än de traditionella.

Söndag 6 maj på Fotografiska kl. 13.00-14.00 och 15.00-16.00

Dansare i Cullbergbaletten: 
Alexandra Campbell, Agnieszka Dlugoszewska, Hanako Hoshimi-Caines, Johanna Lindh, Andrea Martini, Gesine Moog, Shumpei Nemoto, Victoria Roberts, Luis Alberto Rodriguez, Adam Schütt, Daniel Sjökvist, Csongor Szabó, Patricia Vázquez, Eszter Czédulás (praktikant från Rotterdamse Dansacademie), Fem Rosa Has (praktikant från Rotterdamse Dansacademie)

Musiker i KammarensembleN:
Eva Lindal, violin
Göran Fröst, viola
Jörgen Pettersson, saxofon
Ivo Nilsson, trombon
Jonny Axelsson, slagverk

Musik:
Bruno Maderna, Piece for Ivry, violin
Paul Hindemith, Solosonat op 25:1, viola
Luciano Berio, Sequenza 5, trombon
Martin Q Larsson, Wrench, sopransax
Per Nørgaard, Waves, slagverk

Fotograf Fanny Oldenburg 
Fanny Oldenburg är bosatt i Stockholm, utbildad vid Nordens Fotoskola på Biskops Arnö, 2003-2006. Hon verksam som fotograf inom teve, teater och dans, men har en bred produktion bakom sig med personporträtt och miljöbilder. Samarbetet på Fotografiska blir hennes första med Cullbergbaletten.

Om Cullbergbaletten
Cullbergbaletten har dansat över hela världen och är ett viktigt inslag i den internationella presentationen av svenskt kulturliv. Genom sina turnéer inom landet når Cullbergbaletten också ut nationellt med modern dans. Kompaniet samarbetar med en mängd nationella och internationella koreografer och scenkonstnärer som skapar föreställningar för stora scener såväl som för de mindre. Cullbergbalettens verksamhet omfattar idag också projekt och produktioner för andra platser än de traditionella scenrummen och samverkan med dansutbildningar. Anna Grip är kompaniets konstnärliga ledare. Birgit Cullberg grundade Cullbergbaletten 1967 under Riksteaterns huvudmannaskap. Kompaniet har idag 16-18 dansare från nästan lika många länder. Sedan starten har dansarnas scenpersonligheter och tekniska styrka varit Cullbergbalettens kännetecken. Cullbergbaletten är en del av Riksteatern.

Om KammarensembleN
KammarensembleN (KeN) bildades 1984 i Stockholm och har sedan starten varit en ledande aktör på den svenska scenen för ny musik. I samarbete med regissörer, ljussättare och videokonstnärer har KammarensembleN gett en mängd uppmärksammade konserter såväl på hemmaplan som internationellt. Ensemblen har 18 medlemmar och sedan 2003 är Franck Ollu konstnärlig ledare.

Om Fotografiska
Fotografiskas uppdrag är att visa såväl de välkända stora fotograferna som de nya namnen. Vi ska etablera den svenska fotokonsten i världen och den internationella fotokonsten i Sverige. Vi erbjuder utbildningar, föreläsningar och workshops för både amatörer och professionella fotografer. Här finns också kafé, restaurang, ett galleri med bilder till salu och en butik fylld till brädden med fotokonst. Addera dessutom konserter, klubbar, artist talks och möjligheten att arrangera. Fotografiska är för alla. 21 maj 2010 öppnades dörrarna för Fotografiska i det gamla tullhuset på Stadsgårdskajen. Det blev inget vanligt museum, det blev en internationell mötesplats för kulturens oändligt många uttryck.

Mer information finns på:
www.cullbergbaletten.se
www.kammarensemblen.com
www.fotografiska.eu

Presskontakt
Erica Espling, Cullbergbaletten 070-602 27 01
Anneli Strömqvist, KammarensembleN 0768-900 968
Jens Hollingby, Fotografiska 0709-430 613

 

2012-01-10

Cullbergbaletten till Latinamerikas största internationella kulturfestival

Cullbergbaletten har bjudits in till Latinamerikas största internationella festival för teater, dans och musik; Santiago a Mil i Chile. De kommande två veckorna, 12-17 januari, gästar kompaniet festivalen med förra höstens stora succé; Ekman's Triptych - A Study of Entertainment av Alexander Ekman och den kanadensiske koreografen Benoît Lachambres JJ's voices som skapades direkt för Cullbergbaletten hösten 2009. Kompaniet har turnerat i Latinamerika tidigare, men gästar nu Chile för första gången. ABB och Flygkompaniet.se stödjer Cullbergbalettens deltagande på festivalen.

Bilder och mer information om Cullbergbaletten finns på www.cullbergbaletten.se

För intervjuförfrågningar och ytterligare information, kontakta gärna:
Erica Espling, PR- och Marknadsansvarig, Cullbergbaletten
070-602 27 01 

 

2011-11-30

Cullbergbaletten presenterar The Strindberg Project - nya verk av Tilman O'Donnell och Melanie Mederlind. Premiär 15 mars 2012 på Dansens Hus i Stockholm.  Biljettsläpp imorgon 1 december.

Med anledning av Strindbergsåret bjuder Cullbergbaletten, i sin nästa stora satsning, in koreografen Tilman O’Donnell och regissören Melanie Mederlind att inspireras av, kommentera eller göra motstånd mot ikonen August Strindberg. De skapar varsitt dansverk till en helaftonsföreställning som har premiär på Dansens Hus stora scen i Stockholm 15 mars 2012. Biljetterna släpps på Dansens Hus och Ticnet imorgon torsdag 1 december.

– Jag är glad att vara tillbaka i Cullbergbaletten, den här gången som koreograf, för att arbeta med de artister som verkar i kompaniet. En av mina inspirationskällor är författaren David Foster Wallace. Jag läste ett citat av honom strax efter jag fått frågan om The Strindberg Project: " To make someone an icon is to make him an abstraction, and abstractions are incapable of vital communication with living people." Det fick mig att börja fundera över Strindberg som konstnär och ikon. Hur blir våra konstnärer till ikoner, och hur påverkar det hur vi upplever deras konst? Det blir min utgångspunkt, säger Tilman O’Donnell.

Regissören Melanie Mederlind arbetar för första gången någonsin med dansare, men hon tvekade inte när kompaniets konstnärliga ledare Anna Grip ställde frågan förra året.

 – Det har alltid varit min dröm att få arbeta med dansare. Jag känner mig hedrad. Cullbergbaletten är ett sammanhang där jag är både främmande och samtidigt hemma med tanke på kompaniets tradition av dansteater. Jag har stor respekt för dansen och inspireras av dess närhet till den samtida konsten, säger regissören Melanie Mederlind.

2012 är det hundra år sedan August Strindberg gick bort och året kommer att präglas av en mängd aktiviteter både i Sverige och utomlands som tar sin utgångspunkt i Strindbergs konstnärliga gärning inom olika konstområden.

– De sista åren av sitt liv övergav Strindberg i stort sett skönlitteraturen och ägnade sig istället åt språkvetenskapliga studier. Han försökte lära sig kinesiska och skrev att, nu kommer kineserna och det är dags att lära sig deras språk. Idag, hundra år senare, framstår hans ord nästan som profetiska. Föreställningen kommer att utgå från Strindbergs språkvetenskapliga texter och bli en lekfull och stiliserad språklektion. Jag vill ta in dansarnas olika språkliga bakgrunder och göra ett ensemblestycke av språk, associationer och bilder, fortsätter Melanie Mederlind.

Om Tilman O’Donnell
Tilman O’Donnell är dansare och koreograf, född 1981. Han är uppvuxen i USA och utbildad vid National Ballet School i Toronto, Kanada. Han har tidigare varit dansare i GöteborgsOperans Balett, Staatstheater Saarbrücken och Cullbergbaletten. Sedan 2007 dansar han i The Forsythe Company i Frankfurt. Han debuterade som koreograf 2002 och har vunnit första pris i flera internationella koreograftävlingar i samarbete med dansaren och koreografen Shintaro Oue. 2005 utnämndes han till både ”Dancer to watch” och ”Choreographer to watch” av den ledande europeiska danstidningen Ballet Tanz. Våren 2010 Sverigedebuterade han som koreograf med det uppmärksammade verket This is för GöteborgsOperans Balett.

Om Melanie Mederlind
Regissören Melanie Mederlind, född 1972, examinerades från Dramatiska institutets regiutbildning 2004. Det är första gången hon skapar ett verk för dansare. Hon började arbeta på Riksteatern 2004 där hon regisserade fem produktioner, varav senast Oskuld av Dea Loher. Hon har etablerat sig som regissör av främst tyskspråkig samtida dramatik och har introducerat flera tyskspråkiga dramatiker i Sverige. Hon regisserade bland annat den svenska scenpremiären för Elfriede Jelinek. Hon nominerades till Hedda-priset 2008 för bästa regi, för sin produktion Ulrike Maria Stuart på Nationaltheatret i Oslo. Hennes produktioner har blivit inbjudna till festivaler i Norge och Finland, och nu senast Svenska Teaterbiennalen 2011. I våras regisserade hon Heliga Johanna från Slakthusen av Bertolt Brecht på Folkteatern i Göteborg, där hon för närvarande är Artist in residence.

Nytt verk av Tilman O’Donnell
Koreografi och kostym: Tilman O’Donnell
Ljusdesign: Thomas Zamolo
Ljuddesign: Mårten Ihre
Dansare: Agnieszka Dlugoszewska, Mirko Guido, Hanako Hoshimi-Caines, Gesine Moog, Luis Alberto Rodriguez, Adam Schütt, Daniel Sjökvist och Patricia Vázquez

Nytt verk av Melanie Mederlind
Regi och scenbild: Melanie Mederlind
Musik: Vivaldi, Beethoven med mera. 
Kostym: Ulrika van Gelder
Ljusdesign: Peter Lundin
Ljuddesign: Mårten Ihre
Dramaturg: Marc Matthiesen
Dansare: Alexandra Campbell, Johanna Lindh, Åsa Lundvik Gustafson, Andrea Martini, Shumpei Nemoto, Victoria Roberts, Csongor Szabó och Kristóf Várnagy

Mer information och bilder på www.cullbergbaletten.se
För intervjuförfrågningar och ytterligare information, kontakta gärna:
Erica Espling, PR- och Marknadsansvarig, Cullbergbaletten
070-602 27 01

Om Cullbergbaletten
Cullbergbaletten har dansat över hela världen och är ett viktigt inslag i den internationella presentationen av svenskt kulturliv. Genom sina turnéer inom landet når Cullbergbaletten också ut nationellt med modern dans. Kompaniet samarbetar med en mängd nationella och internationella koreografer och scenkonstnärer som skapar föreställningar för stora scener såväl som för de mindre. Cullbergbalettens verksamhet omfattar idag också projekt och produktioner för andra platser än de traditionella scenrummen och samverkan med dansutbildningar. Anna Grip är kompaniets konstnärliga ledare. Birgit Cullberg grundade Cullbergbaletten 1967 under Riksteaterns huvudmannaskap. Kompaniet har idag 16-18 dansare från nästan lika många länder. Sedan starten har dansarnas scenpersonligheter och tekniska styrka varit Cullbergbalettens kännetecken. Cullbergbaletten är en del av Riksteatern.


2011-10-21

Pressmeddelande från Cullbergbaletten

In-house - Cullbergbalettens dansare presenterar egna verk på MDT
Fredag 28 oktober kl 20.00 och lördag 29 oktober kl 16.00

Cullbergbalettens dansare koreograferar igen. Moderna Dansteatern - MDT upplåter i år än en gång scenutrymmet till en varierad och innehållsrik föreställning som skapats av dansarna själva. Musiken i verken är av bland andra Alva Noto, Juvelen och helt nytt material av Fläskkvartettens Örjan Högberg och Johan Skugge från No Science.

Koreografer: Alexandra Campbell, Adam Schütt, Andrea Martini, Hanako Hoshimi-Caines, Shumpei Nemoto, Johanna Lindh och Isaac Spencer. Cullbergbalettens dansare visade senast egna koreografier på MDT i april 2010.

In-house visas inom ramen för Cullberg to come - Cullbergbalettens satsning på nästa generation dansare, koreografer och åskådare. To come innefattar bland annat praktikplatser i kompaniet och samarbeten med dansutbildningar.

För biljetter och mer information www.cullbergbaletten.se eller www.mdtsthlm.se

MDT
Slupskjulsvägen 30, Skeppsholmen

För ytterligare information, kontakta gärna:
Erica Espling, press- och marknadsansvarig Cullbergbaletten
08-531 99 139, 070-602 27 01

 

2011-10-05

Cullbergbaletten på Kulturhuset i Jefta van Dinther's "The way things go"

Foajé 3, våning 3
Fre 14/10 kl 12 och kl 18
Lör 15/10 kl 13 och kl 15
Längd: 45 min
Fri entré

Cullberg out in context är Cullbergbalettens platsspecifika projekt som tar delar av kompaniets verksamhet ut ur sitt vanliga sammanhang till nya scenrum.

The way things go är en koreograferad händelsekedja av orsak och verkan. Genom att betrakta kroppen som en kombination av kontrollerad vilja och mekaniska funktioner omformar dansarna hela tiden de omständigheter de hamnar i. De placerar sig själva i skottlinjen. När de kollapsar, smälter samman, pressar framåt, håller fast, stannar upp, glider, drar, balanserar och faller suddar de ut gränserna mellan aktivitet och passivitet.
 
De rör sig genom ett tomt rum utan vare sig scen eller sittplatser, och publiken kan följa dansarnas kluster och dras in i deras konstellation. I takt med att dansarnas rörelser och rörelsemönster förändras och utvidgas så anpassar sig publiken: den drar sig undan för att undvika kollision, kommer närmare för att inte missa detaljerna och byter plats för att se var det är något nytt på gång.
 
Cullberg out in context är en inbjudan att dela intryck och uttryck.

Koncept: Jefta van Dinther. Skapat 2009 i samarbete med dansarna Naiara Mendioroz Azkarate, Kyung-Sun Baek, Luis Miguel Félix, Norberto Llopis Segarra.
 
Jefta van Dinther (SE/NL) är koreograf och dansare, verksam i Amsterdam, Stockholm och Berlin.
 
Dansare Cullbergbaletten:
Eszter Czédulas/Hanako Hoshimi-Caines
Fem Rosa Has
Shumpei Nemoto
Victoria Roberts
Luis Alberto Rodriguez
Adam Schütt
Daniel Sjökvist
Kristóf Várnagy
Patricia Vázquez

2011-09-05

Cullbergbaletten till Kina
 
9-10 september kommer Cullbergbaletten att gästspela på Oriental Pioneer Theatre i Beijing med Benoït Lachambres JJ's voices. Gästspelet sker under Beijing Fringe Festival där ett hundratal föreställningar inom bland annat dans, musik och teater presenteras under en 20-dagarsperiod.
 
JJ's voices hade världspremiär 2009 på Dansens Hus lilla scen. Verket är skapat direkt för Cullbergbaletten av den kanadensiske koreografen, konstnären, improvisatören och konstnärliga ledaren för Par B.L.eux. i Montréal, Benoît Lachambre. JJ's voices är inspirerat av Janis Joplins röst och dansarna bär hennes sånger genom kropparna. Benoît Lachambre har varit en del av den internationella dansscenen de senaste trettio åren och har under hela sin karriär arbetat utforskande med rörelsen och dansen. Visuella element och inslag av performance är oskiljaktiga koreografin i hans verk. Par B.L.eux arbetar med samtida och gränsöverskridande koreografiska verk och har ett nära samarbete med koreografer och konstnärer över hela världen. Benoît Lachambre har medverkat i ett antal filmer och är flerfaldigt prisbelönad för sina verk. Samarbetet med Cullbergbaletten var hans första i Sverige.

Cullbergbaletten var senast i Kina i maj 2010 då kompaniet presenterade Johan Ingers Negro con Flores, Mats Eks Hon var Svart och Alexander Ekmans 40 m under i Beijing och de två förstnämda verken även i Ningbo och Hangzhou.
 
Koreografi, scenografi och kostym: Benoît Lachambre
Koreografassistent och repetitionsledare: Lisa Drake
Ljusdesign: Fredrik Rydehäll
Kostymassistenter: Malin Eriksson och Nina Stenmark
Musik: Joplin (arr.) Down on Me, Ragovoy/Russell Piece of My Heart, Joplin/Mekler Kozmic Blues, Powell St John Bye, Bye Baby, Ragovoy/Taylor Try (Just a Little Bit Harder)
Dansare: Alexandra Campbell, Mirko Guido, Johanna Lindh, Åsa Lundvik Gustafson,
Andrea Martini, Gesine Moog, Isaac Spencer, Csongor Szabó

2011-08-11

Cullbergbaletten på Kulturfestivalen och Parkteatern
 
Nästa vecka får stockholmarna flera chanser att se Cullbergbaletten gratis utomhus. Under Kulturfestivalen visar kompaniet den 17 augusti Benoît Lachambres JJ's voices och 18-20 augusti en dansinstallation av Alexander Ekman. JJ's voices ingår som en del av Dansens Hus jubileumsföreställning på scenen vid Gustaf Adolfs torg. Dansinstallationen visas på Beridarebansgatan utanför Kulturhuset. 19-20 augusti visar kompaniet Ina Christel Johannessens True Stories of Castaways and Other Survivors i Vitabergsparken under Parkteaterns dansmånad.
 
JJ's voices är skapat direkt för Cullbergbaletten av den kanadensiske koreografen Benoït Lachambre och hade urpremiär i november 2009. Verket, som har musik av Janis Joplin, har rönt stor uppmärksamhet både i Sverige och utomlands. Alexander Ekmans installation med dansare i glasboxar var ursprungligen en del av Cullbergbalettens present till 50-årsjubilerande Moderna Museet och ingår nu i Out in context, Cullbergbalettens satsning på platsspecifika framträdanden. True Stories of Castaways and Other Survivors är norska Ina Christel Johannessens första samarbete med Cullbergbaletten och hade urpremiär på Dansens Hus lilla scen i februari i år.
 
Cullbergbaletten har just startat höstsäsongen med fem dansare som återvänder från tjänstledighet: Adam Schütt, Isaac Spencer, Johanna Lindh, Patricia Vázquez och Åsa Lundvik Gustafson. Kompaniet har under sommaren lanserat en ny hemsida. www.cullbergbaletten.se.

2011-05-17

Riksteaterns kongress invigs på fredag - Cullbergbaletten uppträder utanför Södra Teatern

På fredag inleds Riksteaterns kongress på Södra Teatern. Cullbergbaletten kommer att framträda utomhus på Mosebacke torg med dansinstallationer av Alexander Ekman. Till kongressen, som pågår hela helgen, kommer ungefär 220 ombud från Riksteaterns föreningar i hela Sverige.

Riksteaterns kongress pågår fredag 20 maj  - söndag 22 maj på Södra Teatern, Riksteaterns scen i Stockholm. Ombuden på Riksteaterns kongress ska bland annat bestämma inriktning för Riksteatern och utse nya styrelseledamöter. 
Cullbergbaletten medverkar vid invigningen på Mosebacke torg. När Riksteaterns kongress sedan öppnas inne på Södra teatern medverkar bland andra Inez Mc Cormack, som porträtterats i berättarteatern Seven, Lena Adelsohn Liljeroth, kulturminister, Berit Högman, ordförande i kulturutskottet, Christer Nylander, vice ordförande i kulturutskottet och Birgitta Englin, Riksteaterns vd.

Några av programpunkterna på fredag 20 maj:
Utanför Södra Teatern:
Kl 11-13.00 Cullbergbaletten utomhus på Mosebacke Torg.
Inne på Södra Teatern:
Kl 13.15 Riksteatern Stockholm hälsar välkommen
Kl 13.35 Tal av Inez Mc Cormack, som porträtterats i föreställningen Seven.
Kl 13.50 Tal av Berit Högman (S), ordförande i kulturutskottet, och Christer Nylander (FP), vice ordförande i kulturutskottet.
Kl 14.00 Tal av Lena Adelsohn Liljeroth, (M), kulturminister.
Kl 16.20 Rapport från Christer Malm, ordförande i Riksteaterns styrelse.
Kl 16.50 Birgitta Englin, Riksteaterns vd.

Riksteatern har kongress vart fjärde år. På kongressen, som är Riksteaterns högsta beslutande organ, träffas förtroendevalda ombud för att besluta om mål och riktlinjer för Riksteatern. Förslagen till de beslut som kongressen ska fatta samlas i en proposition från Riksteaterns styrelse och i motioner från föreningar och medlemmar.
Presskontakt, Riksteatern: Matilda Asp, telefon 08-53199408, 070-6375940. matilda.asp@riksteatern.se
Presskontakt, Cullbergbaletten: Alexandra Giertz, 08-531 99139, alexandra.giertz@riksteatern.se