WORKS: 11th Floor av Edouard Lock, Tones & Bones av Stina Nyberg

WORKS: det klassiska möter det kontemporära, två olika verk, skapade exklusivt för Cullbergbaletten.

Cullbergbalettens stora satsning WORKS bjuder på två helt olika uttryck. Stjärnkoreografen Edouard Lock skapar ett exklusivt och klassiskt passionsdrama inspirerat av 1950-talets jazz och film noir. En av de mest intressanta unga koreograferna idag Stina Nyberg, med ett tydligt kontemporärt uttryck, låter dansarna skapa musik och rörelser i ett integrerat konstverk där koreografin, ljudet och ljuset spelar lika stora roller. WORKS visar Cullbergbalettens bredd och briljans i två sinsemellan helt olika verk, varandras motsatser och kontraster.

Pressklipp

"Briljant elegans i dunkla rum och sportig neonpunk när musik möter dans – på vitt skilda sätt."

"underbar specialskriven musik signerad Gavin Bryars."

"...en briljant och exakt upplevelse som imponerar"
Nummer.se 

"Glänsande, helgjuten Cullberg"

"Komprimerat och suggestivt"

"...en helgjuten upplevelse"

"...glänsande behärskning av teknik och uttryck"

"Snyggt, återhållet, utlevande - black is the new black. Med Cullbergbaletten är förstås det mesta möjligt."
Västerbottens-Kuriren 

"ytterst raffinerat" 

"En berättelse i ständig rörelse, en historia som hela tiden överraskar och utmanar."
Västerbottens Folkblad 


11th Floor
Koreografi, ljusdesign Edouard Lock
Musik Gavin Bryars
Scenografi Claude Goyette
Kostym Ulrika van Gelder
Musiker Adam Forkelid (piano), Dan Berglund (kontrabas), Lisa Eriksson Långbacka (kapellmästare/dragspel), Nils Berg (träblås)
Dansare Adam Schütt, Eszter Czédulás, Sylvie Gehin Karlsson, Jac Carlsson, Alexandra Campbell, Johanna Lindh, Eva Mohn, Gesine Moog, Piotr Giro (gästdansare)

Längd cirka 48 minuter

”Elva kapitel som en berättelse definierad av en stigning genom tid och minne där varje rum bär på en berättelse. Inget utanför. Ingen utsikt.” 

En av världens främsta koreografer Edouard Lock skapar 11th Floor direkt för Cullbergbaletten. Verket som inspirerats av 1950-talets jazz och film noir kretsar kring ett outtalat passionsdrama, osäkra relationer och undertryckta känslor. Med specialskriven musik av Gavin Bryars och kostym av Ulrika van Gelder blir verket ett elegant och sofistikerat kostymdrama med tio av kompaniets dansare. Kompositören, jazzmusikern och basisten Gavin Bryars har skapat musik till ett flertal operor, stråkkvartetter, konserter, körer och skapat ett flertal instrumentella verk. Han har samarbetat med flera koreografer och regissörer, vid sidan av Edouard Lock, även Merce Cunningham och Robert Wilson.

Stjärnkoreografen Edouard Lock skapade redan vid 20 års ålder verk för flera kompanier i hemlandet Kanada. Lock grundade sitt eget kompani La La La Human Steps 1980 i Montréal och kompaniet fick internationella framgångar med storslagna helaftonsverk. Den prisbelönade Lock har vid sidan av verk för andra kompanier också samarbetat med bland andra Louise Lecavallier, David Bowie och Frank Zappa och räknas som en av de banbrytande superstjärnorna inom den moderna dansen.

Tones & Bones
Koreografi Stina Nyberg
Scenbild och ljusdesign Chrisander Brun
Ljuddesign Rebecca Digby
Dansare Agnieszka Dlugoszewska, Anand Bolder, Anna Pehrsson, Daniel Sjökvist, Samuel Draper, Vincent Van der Plas 

Längd cirka 20 minuter

Den svenska koreografen Stina Nyberg, en av de mest intressanta unga koreograferna idag, skapar Tones & Bones direkt för Cullbergbaletten. Koreografin, ljudet och ljuset i föreställningen är tätt sammanflätade. De sex dansarna spelar instrument, skapar och framför sånger, och agerar musiker till sin egen dansföreställning. Rörelsen och kroppens relation till ljudet är centralt i verket som rör sig kring temat hur hierarkier mellan musik och dans kan konstrueras, förstöras och förändras. Dansen och musiken utvecklas samtidigt och med hjälp av varandra. Genom att presentera både virtuosen och amatören i samma verk är Tones & Bones en lustfylld utveckling av dansarens roll på scenen.

- Det finns en känsla av igenkänning i att se någon göra sitt allra bästa på scenen, att våga både lyckas och misslyckas. För mig handlar det om att använda sina erfarenheter för att ifrågasätta idéer om kvalitet och professionalitet. Och att lära sig något nytt på vägen, säger Stina Nyberg om Tones & Bones

Stina Nyberg tog sin masterexamen i koreografi från Dans- och Cirkushögskolan (DOCH) i Stockholm 2012. Hon arbetar i flera olika konstellationer och projekt, ensam och tillsammans med andra. Stinas arbete rör sig ofta kring metoder och begreppet ”practice” och hon var samarrangör av det Practice Symposium som hölls i Stockholm i september 2012. Under 2011-2014 har Stina presenterat flera verk på MDT i Stockholm, senast solot Horrible Mixtures och dessförinnan Musical, The Environment och The Way Sounds Attack. Under 2012 skapade hon Orkestern för Kungliga Svenska Balettskolan som framfördes i guldfoajén på Kungliga Operan i Stockholm. Flera av hennes verk kretsar kring sambanden mellan ljudproduktion och rörelse och om hur vi kan skapa nya relationer mellan rörelse och tanke. Samma tema fortsätter nu i hennes andra verk för Cullbergbaletten: Tones & Bones.

Tillsammans med Amanda Apetrea, Nadja Hjorton, Halla Ólafsdóttir och Zoë Poluch koreograferade hon Samlingen för Cullbergbaletten på Dansmuseet i december 2013. Sedan 2012 har Stina utvecklat, koreograferat och medverkat i showen Shaking the habitual med det svenska kultförklarade bandet The Knife, ett samarbete som fortsätter under 2014.

Läs merMinska