NEAR

av Eleanor Bauer

Kommande föreställningar

Nästa föreställning

13 sep
Dramaten, Stora Scenen, Stockholm

Dagens Nyheter:
”Medan den samtida dansen, med koreografer som Boris Charmatz och Xavier Le Roy, under det senaste decenniet har institutionaliserats på museer, och därför på ett sätt fört dansen tillbaka till där den började, i skulpturen – har de små dansteatrarna nästintill enbart kommit att visa ekonomiskt sparsamma solon. Varför de, tyvärr allt färre, stora kompaniernas roll har blivit än viktigare än tidigare. Detta är något som Sveriges största, och just nu konstnärligt mest intressanta kompani, Cullbergbaletten, visat. Framförallt sedan Gabriel Smeets tog över som konstnärlig ledare 2014 och som därefter höjt den konstnärliga ribban år för år. Liksom historiskt starka konstnärliga ledare som Sergej Djagilev för ryska baletten och Rolf de Maré för svenska baletten gjorde, bjuder Cullbergbaletten in de mest intressanta konstnärerna i vågade samarbeten.”

”… väldigt vackert.”

”Likt koreografer som Meg Stuart skapar Bauer episkt monumentala bilder, som dansarna rör sig mot, förföriskt, långsamt och oanat. Dessa bilder med skiftande blickar och gester och med Yung Leans ledsamma sånger talar i sin stumhet till samtidens oförmåga att röra sig. Men ändå, ibland, när alla kroppar blir en kropp, rör de sig tillsammans, pekar på fickor av ljus och hopp. Ytterligare ett bevis på att Cullbergbalettens fantastiska dansare är som bäst i djärva samarbeten.”

Göteborgs-Posten:
”Rapparen, nu konstnären, Yung Lean skapar saker med ett finger på samtiden. Med sitt crew Sad boys bryter han ny mark i varje musikaliskt initiativ. Så även i dag.”
”Near är ett konstprojekt som gör Azalea till en annan plats än vad den är.”
” De förkroppsligar nutida, typiska känslor av ambivalens, att vilja ha det du inte kan få.”
”När du hittar ro i formen är danskonserten Near stundtals försvinnande fin. När alla dansar samtidigt till kompletta, melankoliska Yung Lean-låtar hamnar allt annat – baksmällor, vindpinade frisyrer, förmiddagens inställda spelningar – i periferin.”

I NEAR träffas tolv dansare i en stuga, vid ett träsk, i ett ingenmansland mellan natur och civilisation. Tillsammans ger de liv till en djärv dröm, blandar genrer av musikkonsert och surrealistisk berättelsebalett i en filmisk teatermiljö. NEAR är fullständig upplysning och 100% ärlig, men aldrig bekant, intim men aldrig bekväm.

För första gången arbetar koreografen Eleanor Bauer med Jonatan Leandoer/Yung Lean och Cullbergbaletten. Tillsammans skapar de en danskonsert, en gemensam fantasivärld. En stark relation till skrivandet och poesin ligger för båda artisterna i centrum för deras respektive konstnärliga verksamhet, och poesin har blivit den gemensamma utgångspunkten för deras samarbete.

Bauer kommer ursprungligen från USA, och är doktorand i koreografi vid Stockholms konstnärliga högskola. Jonatan Leandoer Håstad/Yung Lean har skapat musiken i samarbete med ambientmultiinstrumentalisten och videokonstnären Frederik Valentin. Cullbergbalettens dansare skapar tillsammans en tillfällig autonom zon där de navigerar genom improvisation och koreografi så att de hela tiden genererar spontana tolkningar av ett musikaliskt och poetiskt strukturerat universum. Samarbetet drivs av sköra former och stark magi och blir ett gripande och uppriktigt utforskande av vad som krävs för att vara vaken i världen, i en kropp, med andra.

Två frågor till Eleanor Bauer

Vad har varit utgångspunkten för det här projektet?
”Det här projektet är en fantastisk möjlighet att fortsätta arbeta med flera olika intressen som ligger mig varmt om hjärtat: att experimentera med föreställningsgenrer, hur upphovsmannaskapet byggs upp kollektivt i dans och musik och konstnärlig utövning som ett sätt att ifrågasätta, upphäva, och destabilisera konventionerna för hur identitet formas. I det här projektet rör sig Jonatan Leandoer Håstad/Yung Lean i nya riktningar med sin musik, tillsammans med multiinstrumentalisten och videokonstnären Frederik Valentin. Som sångare och låtskapare rör han sig bort från hip-hop och in på ett territorium som är mindre känt för allmänheten. Han och jag har intresset för poesi gemensamt, så det poetiska i hans texter och det poetiska i min koreografiska process är en stor del av vårt möte och vårt gemensamma meningsskapande. Samarbetet med designteamet – Josefin Hinders, Jonatan Winbo och Pontus Pettersson – har från första början varit avgörande för projektet, eftersom vi tillsammans skapar en värld av gemensam poetik och gemensamma bilder. Då är Cullbergbalettens dansare fantastiska att jobba med: intelligenta, frågvisa, erfarna och öppensinnade – var och en bidrar med en unik röst och ton till arbetet. Det blir verkligen alkemi när alla de här ingredienserna möts.”

Vad tänker du kring att göra ett verk på uppdrag av Cullbergbaletten?
”Det är underbart att få arbeta med så många fantastiska dansare. Det är nästan omöjligt att samordna ett verk i den här omfattningen som frilansare som producerar själv. Så det är helt enkelt en jättespännande möjlighet att få arbeta på sätt som jag inte ofta får chansen till. En del saker blir lättare med stora grupper. Om man är tre personer och en har en dålig dag, så tynger det ner processen. Om man är 17 personer och en har en dålig dag så står 16 personer redo att täcka upp. Det är som med aktivism – ju fler man är, desto större kraft har man. Men det betyder också att det går långsammare att åstadkomma förändring, att styra ett stort fartyg, så att säga. I en större grupp har du redan från början lite mindre spontanitet, eftersom det behövs så mycket mer organisation – dels i praktisk mening, men dels också när det gäller att förmedla en idé och få med alla på banan. Jag ser den stora gruppen som en möjlighet att betona tolkningsskillnaderna i stället för att nödvändigtvis vara överens, och att verkligen arbeta med allas unika förståelse av en koreografi eller en instruktion, så att den individuella förståelsen finns kvar. Och dansarna är verkligen mycket olika varandra. Fast de har rört sig gemensamt i så många timmar ser man ändå tydligt deras egen historia och utbildning. Jag tycker om att göra verk på uppdrag, för då är det inte jag som väljer vem som ska vara i rummet, och därför kan jag inte projicera förväntningar på människor utifrån ett begär efter något jag tror mig veta om dem. Jag lär känna människorna genom verket och jag lär känna verket genom människorna. Det tycker jag är vackert. Det har varit så värdefullt att lära känna Jonatan/Yung Lean och var och en av dansarna genom den här processen. Pluralism är något jag bryr mig mycket om i största allmänhet, etiskt, politiskt, kulturellt och estetiskt och man kan verkligen hantera pluralism när man jobbar på det sättet. Jag uppskattar också att kompaniet konsulterar dansarna innan de anställer en koreograf. Innan de tog beslut om projektet fick jag hålla en workshop med dansarna, så att vi fick träffas och se hur vi skulle kunna arbeta tillsammans. Jag vet att det låter som att man håller en audition för koreografen i stället för dansarna, men jag tycker det är jättebra att man rubbar eller jämnar ut den traditionella hierarkin. I slutändan handlar det bara om att träffa människor och ta reda på hur man delar med sig av sina intressen. Eftersom konst så ofta drivs av och värderas utifrån sympatier, intressen, och smak, så måste sympatier, intressen och smak hos människor som arbetar tillsammans fungera ihop.”

Eleanor Bauer
Eleanor Bauer är artist och koreograf som arbetar i skärningspunkterna mellan dans, skrivande och musik. Hon har gjort allt från talkshower till helaftonsföreställningar för ensembler. Hon rör sig mellan olika skalor, medier och genrer, och mellan en mångfald av metoder och föreställningskategorier. Bauer kommer ursprungligen från Santa Fe i New Mexico. Hon har studerat vid Idyllwild Arts Academy i Kalifornien, och har en konstnärlig kandidatexamen i dans från Tisch School of the Arts vid New York University. Hon har genomgått forskningsprogrammet vid P.A.R.T.S. i Bryssel och är doktorand i koreografi vid Stockholms konstnärliga högskola. Hon har producerat egna verk genom GoodMove i Bryssel sedan 2007, och gjort kritikerhyllade internationella turnéer. Mellan 2013 och 2016 var hon artist-in-residence vid Kaaitheater i Bryssel, och 2015 var hon med och grundade Nobody’s Business – ett öppet format för utbyte av konstnärliga praktiker inom scenkonst (www.nobodysbusiness.info). Bauer har samarbetat och uppträtt med koreografer som Xavier Le Roy, Anne Teresa De Keersmaeker/Rosas, Boris Charmatz, Trisha Brown, Mette Ingvartsen och David Zambrano; bildkonstnärer som Matthew Barney och Emily Roysdon; samt musikartister som Ensemble Ictus och The Knife. Bauer har sedan 2003 haft ett nära samarbete med musikern och kompositören Chris Peck, och genom åren har de skapat många originalverk tillsammans.

Jonatan Leandoer Håstad/Yung Lean
Berättelsen om Jonatan Leandoer Håstad/Yung Lean är lika anspråkslös som den är vildsint utforskande, på kort tid har han gått från undergroundsuccé till stjärna och har tillsammans med Sad Boys ritat om kartan för den moderna hiphopen och samtidigt etablerat en stark och hängiven fanskara som passionerat följer varje kreativt steg han tar. Han bär ett motsägelsefullt narrativ om en missanpassad främling från Stockholm som blev ett världsfenomen – en utdragen och ibland plågsam metamorfos från pubertalt post-internet-fenomen till DIY-legend med omfattande, organiskt inflytande på allt från okonventionella konstprojekt till mainstreamkultur. Från en nomadisk uppväxt i Vietnam och Vitryssland, till hemligt experimenterande och inspelningar i gymnasiets datasal, till ett förstahandsmöte med rockstjärneexcessernas triumfer och tragedier – bara fyra år har gått sedan Ginseng Strip 2012 såg dagens ljus. Han har, till synes obunden av genre och med öppet sinne, gett sig ut på uppdrag in i populärkulturens förflutna, nutid och framtid, en alternativ verklighet som är en perfekt sammansmältning av tidig internetestetik, det sena nittiotalets sydstatsrap, och en punkattityd. Drivkraften som föddes i det milda, abstrakta anslaget på hans första spår förkroppsligades snabbt i Kyoto, elektrifierades i Yoshi City, dekonstruerades igen genom Hoover och väcktes åter till liv i Hennessy & Sailor Moon – och framträdde varje gång, kanske inte föryngrad, men på många sätt återuppfunnet. Det letargiska flödet och de unika texterna som är hans kännetecken lyftes upp och integrerades sömlöst med GUD och Yung Shermans uppfinningsrika och etikettlösa ljudlandskap. De senaste åren har varit framgångsrika för Yung Lean. Han kom ut med det eklektiska albumet Warlord år 2016, han har medverkat på Frank Oceans Blonde, varit med i Calvin Kleins kampanj #mycalvins, codesignat sneakers för Eytys, och släppte ett fullängdspunkalbum tillsammans med GUD under namnet Död Mark – för att bara nämna några höjdpunkter. Förra året släppte Yung Lean sitt fjärde studioalbumprojekt Stranger, som följdes av en omfattande världsturné. Samarbetet med Eleanor Bauer och Cullbergbaletten är hans första beställningsverk.

NEAR – en danskonsert av Eleanor Bauer och Jonatan Leandoer Håstad/Yung Lean
Koncept: Eleanor Bauer and Jonatan Leandoer Håstad/Yung Lean
Regi: Eleanor Bauer
Koreografi: Eleanor Bauer tillsammans med dansarna i Cullbergbaletten
Musik: Jonatan Leandoer Håstad/Yung Lean i samarbete med Frederik Valentin
Scenografi: Josefin Hinders
Ljusdesign: Jonatan Winbo
Kostymdesign: Pontus Pettersson
Repetitionsledare: Lisa Drake
Assistent till scenografen: Linnea Birkelund
Graffiti sandlåda: Jenny Palén and David Danell
Foto: Urban Jörén
Art direction, design: Martin Falck
Scenografin är tillverkad av Riksteaterns Teknik och Ateljéer.
Världspremiär: Way Out West, Göteborg, 10 augusti 2018
Samproduktion: Cullbergbaletten, Luger, Way Out West Festival Göteborg och Southbank Centre, London

Av: Eleanor Bauer

Ytterligare ett bevis på att Cullbergbalettens fantastiska dansare är som bäst i djärva samarbeten.

Dagens Nyheter

Tidigare föreställningar