I alla tider har det funnits en kommunikation mellan den som exponerar sin kropp och den som tittar och kommunikationen mellan dansare och publik har genom historien fascinerat. Vad är det som definierar kommunikationen mellan den som dansar och den som tittar? Vem kontrollerar egentligen vem ? Publikens blick har förförts, triggats, regisserats och manipulerats av koreografer.
Amerikanska Trajal Harrell, en av dansvärldens för närvarande mest uppmärksammade koreografer, har skapat ett verk för sex av Cullbergbalettens manliga dansare som utgår från den tidiga moderna dansens inflytande.
Trajal Harrell turnerar världen över och arbetar i gränslandet mellan samtida dans och vougens grunder. Flera av hans verk har blivit utsedda till bästa dansverk av bland andra Time Out New York. Harrells verk har blivit inbjudna till internationella festivaler och hans verk har presenterats på flera platser i USA. Trajal Harrell är kanske mest känd för en serie verk med titeln Twenty Looks or Paris is Burning at the Judson Church som gestaltade ett möte mellan tidig postmodern dans och vougingtraditionen och som skapades i sju storlekar. Samtliga sju verk turnerar flitigt internationellt. Antigone Sr., det stora bland verken, tilldelades 2012 en Bessie Award för bästa produktion. Nyligen påbörjade Harrell ett nytt arbete där han studerar buto utifrån vougingtraditionens teori. Used Abused and Hung Out to Dry hade premiär i februari 2013 på The Museum of Modern Art, MoMA, i New York där han också har residens för att vidare utveckla sina verk.
Världspremiär på Dansstationen, Malmö 19 mars 2015.
Längd 30 minuter
Med sex dansare
Ljusdesign: Sylvain Rausa
Musik: Codeine. W., Sub Pop, James Blake Overgrown, Universal Music Publishing, Lula Pena Acto IV, Mbari Música, Peteris Plakidis Two Grasshoppers Dances, Musica Baltica, Sade Pearis, Sony/ATV Music Publishing Scandinavia, Sweet honey in the rock Testimony, BMG Chrysalis/Concordmusic
Koreografassistent: Ondrej Vidlar
Repetitionsledare: Lisa Drake
Kostymassistent: Marita Tjärnström
Verket framförs så gripande att parodin inte får en chans att smyga sig in. Det är det som gör The Return of The Modern Dance så berörande, och det är vackert.
De Volkskrant
Tidigare föreställningar
Folkteatern, Göteborg, 13 maj 2017
Theatre Beryte, Beirut, Lebanon, 21 apr 2017
Theatre Beryte, Beirut, Lebanon, 20 apr 2017
Folkets Hus, Haparanda, 19 mar 2017
Teater Halland, Varberg, 17 mar 2017
Storsjöteatern, Östersund, 16 feb 2016
Dansens Hus, Oslo, 13 nov 2015
Dansens Hus, Oslo, 12 nov 2015
Dansens Hus, Oslo, 11 nov 2015
Theater Bellevue, Amsterdam, 21 jun 2015
Theater Bellevue, Amsterdam, 20 jun 2015
Theater Bellevue, Amsterdam, 19 jun 2015
Dansens Hus, Lilla Scenen, Stockholm, 26 maj 2015
Dansens Hus, Lilla Scenen, Stockholm, 25 maj 2015
Dansens Hus, Lilla Scenen, Stockholm, 23 maj 2015
Dansens Hus, Lilla Scenen, Stockholm, 22 maj 2015
Stadsteatern, Skövde, 14 apr 2015
Dansstationen, Palladium, Malmö, 20 mar 2015
Dansstationen, Palladium, Malmö, 19 mar 2015