meny mobile
22.06.2016

Jefta van Dinther koreograferar en självbiografi

Koreografen Jefta van Dinther är tillbaka med ett nytt stort verk för Cullbergbaletten. För inspelad sång och berättarröst står förra årets stora genombrott inom svensk musik – ELIAS som fick en stor hit med debutsingeln Revolution. David Kiers gör musik och ljuddesign, Minna Tiikkainen ljusdesign och konstnärsduon SIMKA scenografi. Det nya verket Protagonist har världspremiär på den internationella dansfestivalen Julidans i Amsterdam 7 juli och Sverigepremiär på Dansens Hus stora scen 23 november.

– Protagonist är en högst personlig berättelse. Det är ett rop på förändring, en manövrering ut ur orörligheten. Föreställningen tar med oss på en resa genom kamp och ansträngningar, genom drömmar och förhoppningar. Det handlar om att hemsökas av vår historia och om att vara alltför upptagen med vad som ska komma sedan. Men någonstans på vägen väljer personerna på scenen en annan bana: i evolutionär mening går de tillbaka, som ett aktivt val för att återförenas med allt som finns omkring oss. Som ett medvetet beslut för att vara i nuet, säger Jefta van Dinther om sitt nya verk för Cullbergbaletten.

Jefta van Dinther
Protagonist är Jefta van Dinthers andra verk för Cullbergbaletten. Hans första, succén Plateau Effect, hade premiär 2013 och har turnerat över hela Europa. Jefta van Dinther mottog Svenska Teaterkritikers danspris 2013 för verket som också valdes ut till Scenkonstbiennalen 2015. Jefta van Dinthers arbete karaktäriseras av ett tydligt fysiskt anslag och nästan alltid iscensätts ett utforskande av rörelsen. Kroppen är kärnan i verken som interagerar med ljus, ljud och olika material för att sammansvetsas till en helhet. Verken lyfter fram det synliga och det osynliga, mörker och ljus, illusion, affekt, röst och bild.

Bland Jefta van Dinthers tidigare verk märks förutom ovan nämnda Plateau Effect (2013) också bland andra As It Empties Out (2014), THIS IS CONCRETE (2012), GRIND (2011), The Blanket Dance (2011), Kneeding (2010), The Way Things Go (2009) och IT’S IN THE AIR (2008). Jefta van Dinther utexaminerades från Amsterdam School of the Arts (MTD) 2003. Han har varit verksam som lektor och konstnärlig ledare för masterprogrammet i koreografi vid DOCH (Dans och Cirkushögskolan i Stockholm). 2012 tilldelades han Birgit Cullberg-stipendiet av Konstnärsnämnden.

ELIAS
Svenska ELIAS fick sitt genombrott förra våren med låten Revolution som blev en stor framgång och följdes av singeln Green Eyes och EP:n Warcry.

Som trettonåring började ELIAS sjunga med Tensta Gospel Choir och det var där han utvecklade sin säregna röst som jämförs med Sam Cookes, Anthony Hamiltons och Sam Smith. Spotify har valt honom till Spotlightartist för 2016 och i höst kommer han att släppa sitt debutalbum där han har samarbetat med bland annat producenten Paul Epworth (Adele, Coldplay), HYENA, John Hill (Florence + The Machine, Christina Perri) och Fraser T. Smith (Adele, Ellie Goulding).

Själv är ELIAS inspirerad och influerad av artister som Otis Redding, Spooky Black, Patti Smith och Jeff Buckley. Under förra året medverkade han i Skavlan på SVT tillsammans med en stråksektion och gospelkör samt spelade på bland annat Way Out West, Roskilde Festivalen och Reeperbahn Festivalen.

– Revolution handlar om det fina i att bryta upp från något du inte tror på och istället göra något på det sätt som du själv vill. Det är inte en arg låt, det handlar mer om det fantastiska i att kunna börja om, säger ELIAS om låten som används i Protagonist.

ELIAS turnerar i Europa i sommar: 14 juli, Slottsfjell, Tønsberg, Norway, 15 juli, Longitude Festival, Dublin, Irland, 6 augustit, Wilderness Festival, Cornbury, UK, 11 augusti, Haldern Pop, Haldern, Germany, 19 augusti, Lowlands Festival, Biddinghuizen, The Nederlands, 20 augusti, Pukkelpop Festival, Hasselt, Belgium, 21 augusti, Dockville Festival, Hamburg, Germany, 26 augusti, Popaganda, Stockholm, 27 augusti, Musikfestwochen Festival, Winterthurer, Switzerland.

Protagonist (2016)
Koreografi, regi Jefta van Dinther
Skapat tillsammans med och framförs av Adam Schütt, Alexandra Campbell (gäst), Anand Bolder, Daniel Sjökvist, Eleanor Campbell, Eszter Czédulás, Eva Mohn, Gesine Moog, Jac Carlsson, Katie Jacobson, Linda Adami (gäst), Samuel Draper, Tiran Willemse, Unn Faleide, Vincent Van der Plas
Musik och ljuddesign David Kiers
Röst och sång ELIAS
Ljusdesign Minna Tiikkainen
Scenografi SIMKA
Kostymassistent Marita Tjärnström
Text Jefta van Dinther
Koreografassistent Thiago Granato
Repetitionsledare Thomas Zamolo
Konstnärlig rådgivning Cecilia Roos, Felix Bethge och Robert Steijn
Röstcoach Pia Olby
Övriga originalkompositioner
Revolution, Elias Sahlin, SONY/ATV Music Publishing, Joel Sjöö, EMI Music Publishing, Andreas Söderlund, Songs for Wife AB/BMG Rights Management (Scandinavia) AB , utgiven av Warner Music Sweden AB
Inseparable, Elias Sahlin, SONY/ATV Music Publishing, Frederick Wennborg, copyright control, utgiven av Warner Music Sweden AB
Says, Nils Frahm, Manners McDade Music Publishing, med tillstånd av Erased Tapes Records.

Pressbilder Urban Jörén
Lanseringsbild Nina Andersson

Längd: cirka 60 minuter
Världspremiär 7 juli 2016, Julidans, Amsterdam
Sverigepremiär 23 november 2016, Dansens Hus, Stockholm

Mer information, pressbilder och turnéplan: www.cullbergbaletten.se

För mer information, kontakta:
Erica Espling, Marknads- och PR-ansvarig Cullbergbaletten
+46-70-602 27 01

erica.espling@cullbergbaletten.se

Cullbergbaletten har dansat över hela världen och är ett viktigt inslag i den internationella presentationen av samtida dans. Genom sina turnéer inom landet når Cullbergbaletten också ut nationellt. Kompaniet samarbetar med en mängd nationella och internationella koreografer och scenkonstnärer som skapar föreställningar för stora scener såväl som för de mindre. Cullbergbalettens verksamhet omfattar idag också projekt och produktioner för andra platser än de traditionella scenrummen och samverkan med dansutbildningar. Birgit Cullberg grundade Cullbergbaletten 1967 under Riksteaterns huvudmannaskap. Kompaniet har idag 16 dansare från nästan lika många länder. Sedan starten har dansarnas scenpersonligheter och tekniska styrka varit Cullbergbalettens kännetecken. Gabriel Smeets är konstnärlig ledare sedan maj 2014. Cullbergbaletten är en del av Riksteatern.